Jeg er lidt i tvivl om noget. Vi sender et nyhedsbrev ud hver uge. Jeg kan se e-mails helt tilbage fra november bliver ved med at sælge for nogle tusind kroner om dagen. Det vil sige ca. 20 gamle e-mails bliver ved med at sælge, som jeg kan se via vores trackingkode i google analytics.
Hvis jeg sammenligner det salg med clicks i MailChimp hænger det ikke sammen.
Så spørgsmålet er hvordan det tracking egentligt fungerer. Hvis 1 person har clicket i e-mailen for 4 månender siden, men ikke købte noget, men køber en vare i dag - kan der så være noget tracking via MailChimp som registerer at det er fra kampagne x denne bruger er kommet via?
Det kan være at personen har fået et cookie fra din email, og så flere måneder senere har lavet et køb det sted som gav ham cookie uden at det har nogen relation til dig eller din email.
Men fordi cookie stadig er der bliver det registreret som dit salg.
Hvis det er "Source / Medium" du kigger på i analytics, så lyder det ikke så mærkeligt endda. Min erfaring (og analytics) fortæller mig i hvert fald at det typisk er den seneste mail vi har sendt til kunden, som de konverterer på ved næste køb; uanset om det så er en serviceopdatering, mail med trackingnummer eller kontakt med kundeservice.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvorledes MailChimp tracker det.
@Asker: Der kan ikke genereres en cookie via e-mail.
@Anders: Nej det er i Campaigns, så det er på den enkelte kampagne. Men ja helt enig source/medium ville naturligvis give mening hvis man ser info der.