Hej Aminoer. Jeg er ved at starte noget handel op med Kina og har brug for en bank, der kan håndtere dette. Jeg har pt Basisbank, men det er nok en privatkundebank, så min første overførsel af penge har de problemer med at håndtere. Forkerte oplysninger, ingen service ift om pengene er kommet frem osv. Er der nogen der kan anbefale en god bank - og ikke Danske Bank, Nordea og Jyske bank. Deres engagement i hvidvaskning osv på det sidste tiltaler mig ikke. Bedste hilsner Anette |
de fleste banker med erhvervsafd bør kunne håndtere det - Arbejdernes landsbank ligger fint i tilfredshedsundersøgelser (men var blandt de første til mio bøde for manglende hvidvask kontrol)Amalou:Hej Aminoer.
Jeg er ved at starte noget handel op med Kina og har brug for en bank, der kan håndtere dette.
Jeg har pt Basisbank, men det er nok en privatkundebank, så min første overførsel af penge har de problemer med
at håndtere. Forkerte oplysninger, ingen service ift om pengene er kommet frem osv.
Er der nogen der kan anbefale en god bank - og ikke Danske Bank, Nordea og Jyske bank. Deres engagement i hvidvaskning osv på det sidste
tiltaler mig ikke.
Bedste hilsner
Anette
Det er også spørgsmål om det er en vildt god ide - ved handel med Kina at benytte bankoverførsel. Meget ofte kan der ske det, at modtager fakturerer dobbelt - ikke for at spare dig told, men for at kunne bruge en lille faktura ved sine egne skatteangivelser, og ofte får man så opgivet modtagers private bank - som jo så ikke svarer til det firma man mener man betaler - og fra den flytter modtager så selv det som svarer til den lille faktura (som du ikke nødvendigtvis får heller) over til sin erhvervskonto
Det gør, at bankerne kan have svært ved at se helt hvilken modtager det er, da det ofte er konti i mindre banker og i personnavn - og langt fra alle banker i Kina er flinke til at køre modtager advis og andet, så danske banker kan være på herrens mark i opfølgning
Dertil kommer jo, at bankoverførsel er penge tabt hvis ikke varen er som ønsket, eller udebliver.
Det er fint nok i store handler med nogen man kender godt, der er bankoverførsel det helt naturlige, men ellers vil det være klogt at betale via de escrow services som mange af platformene i Kina har.
Alternativ til bankoverførsel kan også være sådan noget som "transferwise" (google det) som kan være billigere og generelt også sat op til advis og alt - MEN forudsat den kinesiske modpart spiller med på advis osv.
Vi handlede for 3 cifret mio beløb med Kina (og HongKong) og store banker som SHBC gik perfekt, men de små firmaer og mindre banker, kunne sagtens drille så nogen gange måtte vi kræve de anvendte - f.eks SHBC hvis de ville have bankoverførsel
vh John H