Kære Aminoer Jeg har en enkeltmand (enkeltkvinde :-)) virksomhed, og starter nu et nyt projekt. Det vil jeg helst oprette en ny firma for, og køre det separat. I dette sammenhang har jeg et par lavpraktiske spørgsmål, for at finde ud af, om det er den bedste løsning, eller om jeg skal snarere kør projektet ud fra min "gammel" firma. 1) Skal man have et eget konto til en ny firma, eller findes der mulighed for at køre begge over et konto, men holder indtægter og udgifter på anden måde på kontoet separat? Udover omkostninger, gider jeg ikke endnu et dankort i min pung. 2) De udgifter, som jeg har i projektet allerede nu og kører over min firma, kan jeg bare beholde dem der og starter regnskabet for et muligt andet firma når den er formelt blevet etableret? 3) Er der noget, jeg skal være opmærksom på, når jeg vil prøver mig som "serieiværksætter"? På forhånd mange tak for hjælpen! Mh Iris |
IrisU:3) Er der noget, jeg skal være opmærksom på, når jeg vil prøver mig som "serieiværksætter"?
Du bør overveje selskabsstrukturen nøje inden du går i gang.
Du skriver ikke hvad du vil lave, men hvis du skal have en investor eller partner ind på et tidspunkt er det bedst at skille tingene ad og helst i hvert sit kapitalselskab.
Af skattemæssige grunde kan det være en god idé at oprette et holdingselskab som så ejer dine mange driftselskaber. På den måde bliver du ikke personligt beskattet når du frasælger andele.