Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har enkeltmandfirma og vil starte et andet for et nyt projekt - et par spørgsmål

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har en enkeltmand (enkeltkvinde :-)) virksomhed, og starter nu et nyt projekt. Det vil jeg helst oprette en ny firma for, og køre det separat. I dette sammenhang har jeg et par lavpraktiske spørgsmål, for at finde ud af, om det er den bedste løsning, eller om jeg skal snarere kør projektet ud fra min "gammel" firma.

1) Skal man have et eget konto til en ny firma, eller findes der mulighed for at køre begge over et konto, men holder indtægter og udgifter på anden måde på kontoet separat? Udover omkostninger, gider jeg ikke endnu et dankort i min pung.

2) De udgifter, som jeg har i projektet allerede nu og kører over min firma, kan jeg bare beholde dem der og starter regnskabet for et muligt andet firma når den er formelt blevet etableret?

3) Er der noget, jeg skal være opmærksom på, når jeg vil prøver mig som "serieiværksætter"?

På forhånd mange tak for hjælpen!

Mh

Iris

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 10:39

IrisU:
3) Er der noget, jeg skal være opmærksom på, når jeg vil prøver mig som "serieiværksætter"?

Du bør overveje selskabsstrukturen nøje inden du går i gang.

Du skriver ikke hvad du vil lave, men hvis du skal have en investor eller partner ind på et tidspunkt er det bedst at skille tingene ad og helst i hvert sit kapitalselskab.

Af skattemæssige grunde kan det være en god idé at oprette et holdingselskab som så ejer dine mange driftselskaber. På den måde bliver du ikke personligt beskattet når du frasælger andele.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59

IrisU:

1) Skal man have et eget konto til en ny firma, eller findes der mulighed for at køre begge over et konto, men holder indtægter og udgifter på anden måde på kontoet separat? Udover omkostninger, gider jeg ikke endnu et dankort i min pung.

2) De udgifter, som jeg har i projektet allerede nu og kører over min firma, kan jeg bare beholde dem der og starter regnskabet for et muligt andet firma når den er formelt blevet etableret?

1
Ja hvert CVR skal have sin egen bankkonto _ helt specielt nødvendigt fra start ved selskabsform
2
Nej det kan du ikke som udgangspunkt. Du kan ikke tage udgift i en personlig virksomhed alene til opstart og så stifte selskab siden til indtægterne

3 - Og nu bliver det langt

Det er et ofte opstået spørgsmål - Jeg driver idag "vinduespusning" og nu vil jeg også sælge xx  Skal jeg have nyt firma

Svaret kan være både JA og NEJ. Alt for mange får mange nye ideer på løbebånd og tror så de skal stifte noget nyt hver gang for at teste det af. De ender i et kaos af virksomhed med selskaber og holding og meget andet, taber overblik, skaber omkostninger og administration, til ingen verdens nytte

Du skal derfor gøre op med dig selv, om det du skal i gang med er noget du mener er så stærkt, at det kan "stå alene" Du skal ikke stifte selskaber til ting du skal lave "sideløbende med" hvis ikke du mener, at de på bare lidt sigt absolut skal stå alene og kunne bære en person i drift alene

Er du ikke sikker på det, så kør den nye sidevej i dit nuværende - bare markedsfør som det nye det er, men kør det i samme CVR med samme administration indtil du har lidt overblik over, OM det er stærkt nok.

Det er klart, at HVIS det er det - så kan det være en fordel - også skattemæssigt at få det skilt ud fra starten - men bare husk at hvert selskab let koster dig 5-10.000 kr i drift (lovpligtig arbejdsskadeforsikring - bank - regnskabsprogram, regnskab og og og) og husk at det samme gælder hvis du "smider" et holding oveni

Alt for mange laver en god forretning i deres virksomhed, men ser hele tiden nye muligheder, og falder i gryden med hele tiden at stifte.

OM du skal eller ikke - afhænger derfor helt af seriøsiteten - OM du for alvor ser det som noget du ville have sat gang i som "stand-alone" Er det ikke det, så skal du ikke ud og stifte et kapitalselskab til det i første gang. 

Se forskel mellem virksomhed og selskabsform her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 11:09

Hej Nicolai

Tusind tak for dit indspark og hurtig svar. Projektet er ikke særligt kapitalkrævende at starte med, men det er en god pointe, at sætter mig ind i selskabsformerne igen, også med hensyn til hvis kører mit projekt i min eksisterende selskab.

Mh

Iris

Tilmeldt 8. Jun 11
Skrevet kl. 11:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære John

Mange tak for dit rigtigt godt, uddybende og hurtigt svar - man glemmer i hverdagen gerne, HVAD det alt indebærer, også i omkostninger og forpligtelser, at drive en virksomhed, så det var rigtigt godt at få det op igen :-). Jeg skal nok læse dit blog indlæg for at sætte mig ind i spørgsmålet om virksomhedsformen igen. Det er et vigtigt pointe.

Tak igen for hjælpen!

Mvh

Iris

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)