Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af firma og oprettelse af nyt

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Henriksen:
Formoder også jeg så kan registrerer det til at være toldregistreret.

Formoder du mener importregistreret, og det kan du også gøre på virk.dk, det er bare et kryds i en boks du skal sætte.

Anbefaler du også registrer din virksomhed til export samtidig (igen bare sæt et kryds i en boks på  din CVR side i virk.dk, i tilfælde af, at du skal sende varer retur af div. årsager.)

Husk at ændre din virksomheds profil på virk.dk med angående hvad virksomhedens primærte indtjeninger er. (altså hvad i tjener penge på)

Hvis altså dette vil forandret sig ved skift af firma navn. (indtjeningskilden må godt være flere ting.)

Og vis alle anparterne i dit APS giver samtykke, så skulle det være let at beholde CVR nummer og bare skifte navn.

Umiddelbart så tro jeg også, at i vil kunne beholde jeres navn, hvis i registrere et datter selvskab under det nuværende. Men det vil sikkert give jer ekstra dokumentations arbejde.?

Mvh Allan

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 09:07

Hej Thomas,

Kan ikke lige hjælpe din med CVR, men har før arbejdede et sted, hvor vi fik møbler fra Kina - og der er flere ting du skal holde med her. 

Lige for nævne nogle af de udfordringer vi havde:

De første container vi modtog, var pakket uden brug af paller - Så tager det rigtig lang tid, at få alle kasser udad en 40 fods container (Vi fik paller i efter aftaler)

Kvaliteten var så svingende, at vi manuelt måtte igennem alle kasser og tjekke varen.

Overfladebehandling - I kasserne var der pakket et lille sæt overfladebehandlingsæt - Det sæt var så ulovligt i EU (noget med den olie, der var deri)

Det var bare lige lidt input fra mig :) Forsæt god påske

Fra København
Tilmeldt 14. Feb 08
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 09:08

JO - jeg har ikke så mange at diskutterer med så kan forholdsvist hurtigt blive enig med mig selv. Som jeg hører det så er det noget jeg selv kan forestå i VIRK.dk - eller vil I anbefale at få fat på en revisor herfor ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12857
Skrevet kl. 12:55

Det burde du jo selv kunne forstå i virk, alternativt ring til Erhvervsstyrelsens, de vil kunne forklare dig hvad du skal gøre.

Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som du har set i indlæggene, er din vej frem at fortsætte med det nuværende ApS.

Helt firkantet kan du nemlig faktisk ikke bare "lukke" et selskab (i dit tilfælde et ApS).

Selskabet er jo en "juridisk person" - altså en selvstændig juridisk enhed, som adskilt fra andre personers og selskabers økonomi hæfter med alt hvad den er værd. Hvilket jo er en del af ideen med et selskab.

Så ligesom du som privatperson ikke kan "lukke" - eller "melde dig ud af skat" (;-)), kan et selskab heller ikke.
Et selskab skal (lige som du selv) "dø". Men selskaber dør altid ved likvidation...!

Og ligesom for fysiske personer, er processen med virksomheders "fødsel" en del lettere og sjovere end processen omkring deres "død".

"Drabet" kan dog ske relativt enkelt ved "likvidation ved erklæring". Her bliver alle ejere enige om at "slå virksomheden ihjel". Men på denne facon kan "døden" først indtræffe, når alle eksisterende regninger er betalt og skat har erklæret, at der ikke skyldes noget. Formen er desuden risikabel, da ejerne pr. automatik "vedgår arv og gæld", således at de fremover hæfter personligt for alle krav mod virksomheden. I praksis "dør" virksomheden derfor ikke, men overgår til personligt ejet virksomhed uden aktivitet.

Hvis man ikke ønsker at hæfte for al gæld i al fremtid, skal firmaet likvideres normalt, enten solvent eller insolvent. Begge dele er både besværligt og langvarigt - og ofte også ret dyrt. Der kan vælges en quick-and-dirty løsning med at direktøren fratræder, uden at der indsættes en ny. Så er selskabet nemlig ulovligt og Erhvervsstyrelsen sender det til tvangslikvidation i fogedretten. 

Uanset formen har det efterfølgende skattemæssig betydning for de(n) person(er) eller andre virksomhed(er), som har lagt penge eller værdier til "fødslen" af selskabet. Det "døende" selskab er jo aldrig præcist det samme værd som ved "fødslen", så nogen har tjent eller tabt noget - og det involverer jo, som du ved, skattefar ;-).

Så virksomheder "dræbes" primært for at "dele rovet" (eller gælden) - ofte efter andres begæring.

Det er derimod ikke så svært at "skifte retning" i et selskab. Et selskab kan beskæftige sig med flere ting samtidigt, og det kan sågar hedde flere ting samtidigt ((Hoved)navn og binavn(e).
"Alt" hvad der sker af betydning i et selskab kræver dog et formelt møde, hvor de nye beslutninger vedtages og nedskrives. Men det er noget lettere at afholde et møde (i dit tilfælde et enemøde) og blive enige om et binavn eller tilføje/ændre et forretningsområde end at "myrde" et selskab og "føde" et nyt.

Eller sagt på en anden måde: din"ven" xxxxxx ApS er ikke klar til at dø - han skal bare have nyt job ;-)

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)