Hej Jeg står i den heldige situation at min far har eget en landbrugsgrund i 20år, men nu er blevet til en grund der kan bygges på. Denne grund vil han gerne forære os/lade os arve den nu. Grundens værdig er 44.000 kr og ejendomsværdien er små 100.000 kr , grundet et større skur på grunden. Grunden er pt. landbrugsgrund, men vil efter en lokalplan være i byzone. (Projektplan for området er færdigt) Vi har fået et tilbud på 900.000 kr for grunden som den er, men vi ved at grunden har et potentiale til at være 7,5mio kr værd efter en byggemodning (kostpris ca 2mio kr). Mine spørgsmål i denne tråd er derfor: Hvis vi accepterer tilbuddet på 900.000 kr for grunden hvordan bærer vi os så bedst afsted? Lader min far sælge grundene og vi får pengene løbene som gaver, eller at vi overtager grundene nu ( og til hvilken beløb?) Hvis vi oprettede et fælles firma, os søskende imellem, og løftede kostprisen for byggemodningen, kunne vi så bruge indtjeningen, ved salg af grundene, til køb af andre ejendomme? Jeg ved det er mange spørgsmål der afleder nye, så jeg håber at kunne få et par principielle svar eller en kontaktperson (Revisor/advokat) jeg kan rådføre mig med i det videre forløb - Selvfølgelig en service jeg gerne vil betale for. Med venlig hilsen Anders Jensen |
Andersmarkjensen:Hej
Jeg står i den heldige situation at min far har eget en landbrugsgrund i 20år, men nu er blevet til en grund der kan bygges på. Denne grund vil han gerne forære os/lade os arve den nu.
Grundens værdig er 44.000 kr og ejendomsværdien er små 100.000 kr , grundet et større skur på grunden. Grunden er pt. landbrugsgrund, men vil efter en lokalplan være i byzone. (Projektplan for området er færdigt)
Vi har fået et tilbud på 900.000 kr for grunden som den er, men vi ved at grunden har et potentiale til at være 7,5mio kr værd efter en byggemodning (kostpris ca 2mio kr).
Mine spørgsmål i denne tråd er derfor:
Hvis vi accepterer tilbuddet på 900.000 kr for grunden hvordan bærer vi os så bedst afsted? Lader min far sælge grundene og vi får pengene løbene som gaver, eller at vi overtager grundene nu ( og til hvilken beløb?)
Hvis vi oprettede et fælles firma, os søskende imellem, og løftede kostprisen for byggemodningen, kunne vi så bruge indtjeningen, ved salg af grundene, til køb af andre ejendomme?
Jeg ved det er mange spørgsmål der afleder nye, så jeg håber at kunne få et par principielle svar eller en kontaktperson (Revisor/advokat) jeg kan rådføre mig med i det videre forløb - Selvfølgelig en service jeg gerne vil betale for.
Med venlig hilsen
Anders Jensen
Overdragelsespris vil jeg ikke give et bud på, det kræver en konkret vurdering fra en revisor. Grunden til det nok er bedst at søge efter en revisor er at du som regel får skatteaspektet med i jeres problemstilling(et område flere advokater ikke er så glade for)
En ting som du/I skal have med i overvejelserne er momsen. I forbindelse med en byggemodning kommer i formentlig inden for momslovens anvendelsesområde. Med andre ord i skal afregne moms når i sælger efter en byggemodning, ikke før!