Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er stemmerettigheder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Mar 13
Indlæg ialt: 61
Fra  Cykelhelten.dk Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Her kommer dagens dumme spørgsmål..

Hvad er stemmerettigheder? 

Jeg har læst, at det er en god idé at lave en ejeraftale, som skal definere hvad der skal ske i tilfælde af, at ejerne i vores virksomhed bliver uenige. 

Men hvad er stemmerettigheder, og hvornår træder de i kraft og benyttes? Jeg har eksempelvis majoriteten af stemmerettigheder i vores virksomhed - men betyder det nødvendigvis, at jeg bestemmer alt? Man kan jo blive uenige om små og store ting - og i det tilfælde kan jeg så bare gøre brug af mine stemmerettigheder, og bestemme alt lige fra valg af logo, hvem vi skal ansætte, hvordan hjemmesiden skal se, vores løn osv? 

Mange tak for hjælpen på forhånd :) 

Vh

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Bertin :) 

Ikke et dumt spørgsmål.

Stemmerettigheder følger som udgangspunkt ejerskabet.

Ejer du 80% af et selskab, besidder du også 80% af stemmerettighederne på selskabets generalforsamling.

Dette udgangspunkt kan dog brydes af klasseopdelte aktier (A og B aktier).

Herefter kan fx alene A aktier besidde stemmeret, mens B aktier alene besidder udbytteret. Eller omvendt.

Beslutninger har forskellige stemmekrav, når der træffes beslutninger på generalforsamling.

Fx kræver det 66% at ændre vedtægterne (herunder ændring af selskabets navn).

At spalte selskabet (disproportionalt) vil kræve 90%.

Valg af bestyrelsesmedlemmer kræves over 50%.

I selskabet er der både direktion og bestyrelse. ApS kan vælge kun at have direktion(hvorved denne altså også fungerer som bestyrelsen).

Direktionen har ansvar for den daglige drift (fx løn, ansatte), mens direktionen har ansvar for den overordnede ledelse (fx logo, strategier mv.).

Når der træffes beslutninger i direktion eller bestyrelse kræves almindeligt simpelt flertal på over 50%. Et højere krav kan dog særskilt aftales.

Håber det var svar nok :-)

Beslutninger om løn henhører direktionen, mens logo

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du majoritet så kan du i princip bestemme alt, ved at kalde til generalforsamling, gøre dig til direktør med alle beføjelser og eneste med tegningsret

Det er naturligvis uheldigt for dem med minoritet - men sådan er det. Det er derfor man altid bør lave en ejeraftale der både regulere store og små beslutninger indbyrdes OG reguleret store uenigheder og hvordan en minoritet kan komme ud mm http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Mar 13
Indlæg ialt: 61
Fra  Cykelhelten.dk Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle tiders

Tak for jeres svar. 

Skal en ejeraftale blot underskrives af ejerne og gemmes i en mappe, eller skal sådan noget stå i vedtægterne som uploades til erhvervsstyrelsen? 

vh

Bertin 

Fra Hillerød
Tilmeldt 6. Mar 13
Indlæg ialt: 61
Fra  Cykelhelten.dk Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

MathiasNG:
Ejer du 80% af et selskab, besidder du også 80% af stemmerettighederne på selskabets generalforsamling.

MathiasNG:

Ejer du 80% af et selskab, besidder du også 80% af stemmerettighederne på selskabets generalforsamling.

Vi har en ejer, som ejer 15% af kapitalen, men har under 5% stemmerettigheder (i virkeligheden har han 0%). 

Det blev tilføjet, da vi blev bedt om at lave en ejerbog af Erhvervsstyrelsen - men det taler vel imod ovenstående, eller hvad? 

Vh

Bertin 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Bertin G. Hansen:
Vi har en ejer, som ejer 15% af kapitalen, men har under 5% stemmerettigheder (i virkeligheden har han 0%
det lyder helt ærligt ganske så galt. 
Eneste måde man kan eje 15% og have f.eks 5% stemmeret er ved forskellige ejerklasser . og når du så skriver "I virkeligheden har han 0" så tyder alt på der er noget i har misforstået helt

Ejerbog kan ikke regulere stemmeret i  forhold til ejerdel og ikke bestemme noget andre end  ejerne indbyrdes - skal tage hensyn til

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 17
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det taler imod.

Afgørende er stemmer på GF.

Ejet kapital er ligegyldigt når der skal træffes beslutninger.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)