Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bankafstemning og bogført banksaldo stemmer. Men forskellige tal?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er ved at lave regnskabet for 2017, ville jeg lave en postering pr. 1/1 2017 og som John m.fl. skriver flytte beløbet over på en differencekonto i regnskabet. Som jeg forstår det, så vil alle saldi beløbene stemme med bankens i hele 2017 - ja, og frem til i dag. Og ja, husk at orientere bestyrelsen.

Tilmeldt 5. Mar 18
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for alle jeres input allesammen.

Min kære mand mindende mig om at en af vores naboer på vejen var revisor. Så hende har jeg en aftale med i aften. 

Men hun snakkede lidt om det samme som i skriver, at putte det på en kassedifference mm

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg gentager mig selv; hvis differencen er imellem regnskabet og bogføringen, så giver det ikke meget mening og lave en difference og det er utroligt nemt at spore hvor fejlen ligger og hvad der konkret skal gøres.

Tag åbningsbalancen for 2017 (dvs. kun balance tallene, da P&L er overført til EK) og afstem regnskabet til bogføringen. Hvis differencen skyldes noget, som tidligere er ført i driften, så vil der ligeledes være en forskel på egenkapitalen og du bør da blot lave en korrektion på egenkapitalen (hvilket er det første jeg ville stemme af). Er EK i regnskabet = bogføring, så er differencen ikke driftsført og derved vil det kun bidrage til yderligere fejl, at tage det som en kasse difference.

Er differencen på en øvrig balance post, foretages blot en korrektion herpå.

Grundet princippet bag det dobbelte bogholderi er det ikke muligt, at der ikke er en anden post, som ikke har en tilsvarende difference imellem bogføring og regnskab.

Uanset hvad er det en primo fejl og har intet at gøre i driften.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

RORK:

Tusind tak for alle jeres input allesammen.

Min kære mand mindende mig om at en af vores naboer på vejen var revisor. Så hende har jeg en aftale med i aften. 

Men hun snakkede lidt om det samme som i skriver, at putte det på en kassedifference mm

Altid fint at vende det med en venlig fagperson :-) .

Du starter med at skrive at bankafstemningen passer. Og skriver samtidig at der står forskellig saldo på bankens kontoudtog pr. skæringsdagen ift. regnskabet.

Det kan jo sagtens være rigtigt - eller - det kunne det tidligere ofte være.

Regnskabet skal udvise DEN KORREKTE SALDO, og tidligere kunne der jo f.eks. være udstedt checks som endnu ikke var indløst i banken. De uhævede checks blev så oplistet i bankafstemningen, og medvirkede til at forklare forskellen på regnskabets saldo og saldoen jf. bankens kontoudtog. 

Hvis ellers bankafstemningen "giver mening", så skal den jo stadig opliste eventuelle forskelle på den saldo der fremgår af bankens kontoudtog og den saldo der fremgår af regnskabet. Hvis den ikke oplister de forskelle, så er det vel ikke en meningsfyldt bankafstemning.

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)