Hej alle Skal man nedlægge enmandsvirksomhed, hvis man bliver fastansat? Jeg har i en årrække haft en enmandsvirksomhed/EMV, hvor jeg har arbejdet som konsulent hos forskellige virksomheder. Jeg overvejer nu at tage et fast job, fordi der er et par gode tilbud. Men skal jeg så nedlægge enmandsvirksomheden? Den vil ophøre med at have indtægter, da jobbet er fuld tid. Der er nogle penge i banken - de står kontant. Dvs. virksomheden er næppe velegnet til at overgå til fx investeringsvirksomhed (eller hvad?) Skal det være et ApS, for at det kan leve videre? Jeg er frisk nok på at indberette nulmoms og lave næsten tomme regnskaber, hvis det er det der skal til for ikke at lukke virksomheden. Men er det lovligt? Tak skal I have. |
testleder:Hej alle
Skal man nedlægge enmandsvirksomhed, hvis man bliver fastansat?
Jeg har i en årrække haft en enmandsvirksomhed/EMV, hvor jeg har arbejdet som konsulent hos forskellige virksomheder. Jeg overvejer nu at tage et fast job, fordi der er et par gode tilbud. Men skal jeg så nedlægge enmandsvirksomheden?
Den vil ophøre med at have indtægter, da jobbet er fuld tid. Der er nogle penge i banken - de står kontant. Dvs. virksomheden er næppe velegnet til at overgå til fx investeringsvirksomhed (eller hvad?)
Skal det være et ApS, for at det kan leve videre?
Jeg er frisk nok på at indberette nulmoms og lave næsten tomme regnskaber, hvis det er det der skal til for ikke at lukke virksomheden. Men er det lovligt?
Tak skal I have.
Du skal ikke lukke din virksomhed, er det korte svar!
Men der er nogle ting du skal overveje;
1) Bruger du eksempelvis virksomhedsskatteordningen, er der en risiko for du ikke længere kan fortsætte med det. Det kræver lidt planlægning sammen med en revisor, så du ikke risikerer at blive beskattet af et evt. opsparet overskud.
2) Dagpengeregler, hvis det er aktuelt?
3) Har du lov af din nye arbejdsplads til at være selvstændig, ikke at de som sådan kan forbyde at du har en virksomhed, men kan der måske opstå nogle interessekonflikter (nogen gange er mistanken også bare træls)
Jeg siger ikke du skal nedlægge dit CVR-nummer, men bare lige tænke over hvad det betyder at fortsætte med det.