Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varelagerlister

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, håber der er nogen der kan hjælpe mig med nedenstående:

I forbindelse med udarbejdelse af min skatteansættelse har SKAT bedt om mine varelagerlister. Problemet er, at jeg ikke har nogen... Jeg er forholdvis grøn i alt det her, og det var således første gang jeg lavede status i min lille butik sidste år ifm. mit årsregnskab. Men jeg er en lille butik og har ingen problemer med selv at huske hvad jeg har "stående på hylderne", så jeg har ikke tænkt, at det var nødvendigt at føre lister. Jeg opdaterer jo hjemmeside mm. ofte, så har et fint overblik. Nu er jeg dog bange for, om det er helt forkert...? Det jeg gjorde ifm. årsregnskabet var at tælle værdien af alle varer op og sende resultatet til min bogholder. Han nævnte heller ikke noget med varelister, så jeg har jo ikke tænkt over det, før SKAT nu vil se dem. Er der mon nogen, der ved noget om det...? Og om jeg nu har brudt nogle regler...? Tak. 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 12:34

Cocoblast:
Det jeg gjorde ifm. årsregnskabet var at tælle værdien af alle varer op og sende resultatet til min bogholder. Han nævnte heller ikke noget med varelister,

Så har du talt lageret op, så det må stå som ultimolager i regnskabet. Så du kigger i regnskabet eller spørger bogholderen, hvad er ultimolageret så skriver du en liste med de vare du sælger indtil du har summen af ultimolageret og sender til skat. Næste gang husker du at skrive ned hvad lageret består af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:59

Som udgangspunkt betyder manglende lister jo, at skat kan vælge at sige de ikke finder dem troværdige. Ellers kunne man jo altid bare give et slag på tasken til bogholderen. Det du må gøre er, at finde en måde at sandsynliggøre, at du faktisk talte lageret op til indkøbsværdi. 
Du kunne evt bruge eftermiddagen på at lave sådanne lister i dag - og se om de stemmer sådan nogenlunde rimeligt (med mindre du ved der er noget meget forskelligt fra 31/12 (nok 2016 siden de spørger idag) til 27/1 - også for i alle fald at have noget konkret i forhold til 31/12-2017 som jo ikke er så længe siden

Risiko er som nævnt, at uden lister, så kan skat overskrive dine tal med egne, men de vil normalt basere sig på noget fornuft - dine indkøb/salg - måske hvis typisk forretningstype se om dit lager ligner andres af samme størrelse osv - 
Du skal meget gerne kunne vise dit lager i form af lister og derfor synes jeg det er en ide at tælle OG lave lister i dag hvis du ikke talte 31/12-2017 og lavede liste

Du kan naturligvis også prøve at regne baglæns ud fra lagertallet og opfinde en liste - men hvis skat allerede nu fornemmer den mangler, så vil snyd med at opfinde en tælleliste ikke komme dig til gode. Hvis dagens lager 27/1 stemmer rimeligt med tallet fra 31/12 så kunne den liste jo ellers være fristende at bruge

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Sep 17
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 00:19

Tak for godt svar! Jeg vil nok være ærlig overfor dem og sige, at jeg ikke havde forstået vigtigheden af at have en decideret liste til fremvisning og så ændre det fremover. Ift. det du skriver med sandsynliggørelsen, og at man uden liste bare kunne give et slag på tasken - kunne man i princippet ikke gøre det, selv med en liste...? Jeg mener, det er jo stadig kun en selv, der tæller op uden at nogen kigger en over skulderen, så man kunne jo skrive hvad man ville på den liste, eller er det mig, der har misforstået noget...? Det jeg mener er, hvorfor er den liste så vigtig for SKAT, når det alligevel kun er min indberetning med eller uden den, der tæller...? Hvordan ville de nogensinde reelt kunne tjekke, at en varelagerliste er mere korrekt end min indberetning af et simpelt beløb? Det ville vel nødvendigvis kræve, at de var med til optællingen? Hvis du forstår... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55

Det er af præcis den årsag skat er meget mere dokumentationskrævende over for selvstændige der jo, som du skriver, kontroller sig selv

Det gælder hele vejen rundt - personaleudgifter som selvstændige nogen gange bruger på sig selv, lageroptællinger, kørebog og og  - Alt der hvor man jo kan snyde så let som intet, er skat opmærksomme på, og nok fremover endnu mere.

Jeg forstår sagtens hvad du mener, men som selvstændig skal du være 100 gange (kun ca tal :) ) mere omhyggelig med dokumentation af de ting du netop selv kontrollerer og med fordel kunne manipulere med, end du skal hvis det er ansatte der kontrollere - bogholder, osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)