Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udregning af kørselsgodtgørelse på månedsbasis

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 10
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg blev tidligere i dag noget forvirret over at min registrerede kørsel i Dinero gav mig større udgifter. Det fandt jeg så ud af hvorfor:

"
Som ejer af en personligt ejet virksomhed må du IKKE udbetale kilometergodtgørelse direkte til dig selv. Kilometerpengene har du et skattefradrag for

https://dinero.dk/support/kilometergodtgorelse/

"

Jeg bruger Mileagebook appén til at dokumentere min kørsel, og som er sendt direkte til Dinero. Jeg havde sådan set tænkt at når jeg nåede den 1 februar, kunne jeg bruge kørselsgodtgørelsen fra januar måned til at betale mig selv noget mere i løn ift. mit fradrag ville være højere. 

Men det er helt forkert tænkt?

Kørselsgodtgørelse i Dinero er udregnet på årsbasis, er dette korrekt? Alle i andre registrerer i jeres kørselsgodtgørelse på årsbasis?

Vh Michael.

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Det er korrekt at du ikke må udbetale kilometergodtgørelse til dig selv løbende.

Du skal istedet - såfremt det er din private bil du bruger til erhvervsmæssig kørsel - holde kørebog som du allerede gør. Når du så skal lave din selvangivelse en gang årligt, udregner du din totale antal kørte kilometer som er erhvervsmæssige og ganger det med statens takster som for 2018 er:

Op til 20.000 km = 3,54,- pr. km.

Over 20.000 km = 1,94,- pr. km.

Hvis du derfor har kørt f.eks. 20.000 km og ganger med satsen står du med et kørselsfradrag på 70.800,-.

Dette beløb kan du - uden videre - trække fra dit overskud som du ellers skulle til at indberette på din selvangivelse, og istedet skrive det nye overskud, hvor din kørsel er fratrukket. På den måde får du fradraget, ved at skulle betale mindre i b-skat.

Om du vil bogføre det eller ej, er egentlig valgfrit. Men hvis du vil, så skal du oprette en konto (hvis ikke Dinero har den) der hedder noget lign. Kørselxxxx og kreditere kontoen med beløbet og derefter debitere det på din mellemregning med dig selv. Så er det også registreret i dit regnskab :)

Håber det gav mening.

Hilsen Britt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

korrekt - lad være med at bogføre kørepenge efter kørebogen men vær MEGET omhyggelig med den som ejer . inkl KM stand osv . for ejer der kontrollerer sig selv skal være sikker på hånden

Så er der det med løbende eller årligt. Altså du bruger jo i princippet bare tallet EN gang når du trækket beløbet fra dit resultat og så gemmer du kørebog med regnskab (og evt andre skattereguleringer . kunne være gaver - telefon og andet)  i 5 år og skriver resultat i udvidet selvangivelse

HVIS du så gerne vil have glæde af beløbet løbende, ja så hedder maskinen ganske enkelt skats forskudskema. Her kan du jo løbende angive det du mener at få i overskud inkl, disse reguleringer og så vil det jo påvirke skatten hver måned - enten ved at fradrag sættes mindre ned med overskuddet der jo bliver lavere med kørslen - eller hvis du ikke har andet arbejde, ved at dine opkrævninger passer med overskud efter kørsel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)