Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål omkring fradrag for FRI TELEFON, lønsum og sygedagpengeforsikring

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino'er :)

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Jeg er momsfritaget og lønsumsregistreret. Jeg tjener under 300.000 kr årligt. Jeg laver selv mit regnskab, men er i tvivl om følgende ting:

FRI TELEFON: Jeg har hidtil betalt al telefoni og internet selv. Jeg vil fra regnskabsåret 2017 begynde at trække det fra i virksomheden. Er det korrekt forstået at jeg i rubrik 462 noterer 2.700 kr, og dernæst trækker 2.700 kr fra telefon-og internetregningen i mit regnskab? Internet for januar 2017 betales 1. december 2016. Det vil vel sige, at jeg i mit regnskab kun noterer regninger BETALT i 2017. Altså internetregninger for februar 2017 til januar 2018. Er det korrekt forstået?

LØNSUM: Lønsumsafgiften for regnskabsåret 2016 betales i august 2017. Afgiften er pt. 4,12 procent af virksomhedens overskud. Lønsumsafgiften kan, så vidt jeg har forstået, trækkes fra i regnskabet. Det vil sige, at det beløb jeg indbetaler i august 2017, kan trækkes fra som almindelig driftsudgift i virksomhedens regnskab for 2017. Er det korrekt forstået?

SYGEDAGPENGE FORSIKRING: Siden 2014 (eller er det 2015?) har der været fradrag for sygedagpenge forsikring. Er det korrekt forstået, at jeg i Rubrik 118 skal notere 4.250 kr, og dernæst IKKE fratrække udgiften i mit regnskab?

ANSVARSFORSIKRING: Den trækker jeg pt. fra som almindelig driftsomkostning, men skal det noteres i en særlig rubrik at jeg fratrækker udgift til ansvarsforsikring i mit regnskab??

Jeg vil være utroligt taknemmelig, hvis én eller flere af jer vil bekræfte, om dette er korrekt forstået :)

Mvh "Enkeltmandsvirksomhed" :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Enkeltmandsvirksomhed:
FRI TELEFON:

Nej, du skal ikke bruge rubrik 462, du skal ikke fratrække 2700 i dit regnskab men tillægge 2700 altså kredit og debit privat andele i egenkapitalen, du bogføre bare telefonregningerne efterhånden som de dukker op på bankudtoget uanset hvilket år.

Enkeltmandsvirksomhed:
LØNSUM:

Ja, rigtig alm driftudgift

Enkeltmandsvirksomhed:
SYGEDAGPENGE FORSIKRING

Nu ved ikke hvilken forsikring du snakker om, er det din private skulle den gerne være fortrykt på din årsopgørelse og ikke fratrækkes i regnskabet. Er det en forsikring for dine ansatte skal du fratrække det i regnskabet

Ansvar

Trækkes også fra som en driftomkostning

Hvis du trækker noget fra i dit regnskab så skal ikke skrives i andre rubrikker på din årsopg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Enkeltmandsvirksomhed:
FRI TELEFON:

Nej, du skal ikke bruge rubrik 462, du skal ikke fratrække 2700 i dit regnskab men tillægge 2700 altså kredit og debit privat andele i egenkapitalen, du bogføre bare telefonregningerne efterhånden som de dukker op på bankudtoget uanset hvilket år.

jo vist skal vor ven bruge rubrik 462 som er en af oplysingsrubrikkerne. Den påvirker ikke skat  men skal skam udfyldes for personlig virksomhed for at vise skat at der i regnskabet er reguleret for fri telefon
Enig i at når telefonen så er bogført i firmaet (og jo dermed en udgift) så skal man når året er gået tillægge de 2700 for 2017 - 2800 for 2018 - og det kan man enten vælge at bogføre som angivet - eller blot lægge til sit resultat manuelt som skatteregulering (ganske som for gaver - statens takst kørepenge og meget andet) så man får 2017 helt enkelt hæver det med disse 2700 kr


Det er ikke nødvendigt at bogføre det i enkeltmands, bare man har skema over de skattereguleringen man har foretaget - men helt fint at bogføre også. Bare husk 462 som oplysningsrubrik  - mere også om bogføringen her https://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
rubrik 462 som er en af oplysingsrubrikkerne.

Nå er det den rubrik ja selvfølgelig skal den krydses af vidste ikke det var den han mente.

Cookie - John Hannover:
Det er ikke nødvendigt at bogføre det i enkeltmands

Det er rigtig det er ikke nødvendig men mest rigtig. Din mulighed er hvis man opdager at man glemt at medtage det i regnskabet.

Tilmeldt 7. Jan 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, "Kah"!

Tilmeldt 7. Jan 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for dit svar, John! Det er til at forstå. Mange tak for det :) Mvh "Enkeltmandsvirksomhed"/Helle

Tilmeldt 7. Jan 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 06:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John.

Jeg har lige et sidste spørgsmål.

Er det korrekt forstået at følgende indgår som helt almindelige driftsomkostninger:

Udgift til erhvervskonto i bank

Ansvarsforsikring

Lønsum

Udgift til telefon-og internet abonnement (rubrik 462 noteres med 2700, og 2700 lægges til indtægten)

Ved køb af telefon eller computer, beregnes da hvor stor en andel af brugen af disse, der er erhvervsorienteret, eller er der fuldt fradrag uanset hvad?

Jeg har arrangeret et møde med en revisor, men vil gerne være lidt forberedt, og opdateret på basics inden da :)

Mvh Enkeltmandsvirksomhed

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Enkeltmandsvirksomhed:

Lønsum

Det skal trækkes fra i det respektive år som det vedrører. Fx når du afslutter 2016 beregner du afgiften og sætter ind som omkostning og skyldig post pr. 31/12-2016. Betalingstidspunktet er ligegyldigt i denne sammenhæng.

Enkeltmandsvirksomhed:

Udgift til erhvervskonto i bank

Ansvarsforsikring

Udgift til telefon-og internet abonnement (rubrik 462 noteres med 2700, og 2700 lægges til indtægten)

Ingen særlige rubrikker til at notere dette (udover fri telefon - se svar ovenfor). Der er tale om en alm. driftsomkostning, som er fradragsberettiget.

Enkeltmandsvirksomhed:

Ved køb af telefon eller computer, beregnes da hvor stor en andel af brugen af disse, der er erhvervsorienteret, eller er der fuldt fradrag uanset hvad?

Hvis tingene benyttes i virksomheds regi, så intet problem i også at bruge dem privat (obs beskatning på fri telefon - men det har du allerede jf. ovenstående). Det er alene momsmæssigt, at man normalt opgør en privatbenyttelsesandel, som derfor ikke giver fuld momsfradrag. Husk dog, at tingene til enhver tid er virksomhedens, hvis de trækkes fra. Evt. indtægter ved afhændelse senere, skal derfor tilgå virksomheden og lukkes denne skal du privat købe tingene ud til markedspris.

/CEF

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Enkeltmandsvirksomhed:

Kære John.

Jeg har lige et sidste spørgsmål.

CEF svarede perfekt - du er velforberedt og god ide i alle fald lige at få alt gennemgået 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Jan 18
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære CEF! Tusind tak for udførligt svar, og tak for opklaringen mht. hvilket regnskabsår lønsumsafgiften fratrækkes! Jeg har simpelthen ikke kunne finde svaret noget sted online.

Tak til jer begge, CEF og John, for svar på mine spørgsmål :)

Resten tager jeg ved mødet med revisoren.

Mvh ''Enkeltmandsvirksomhed''

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)