Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Design og patent - Trusler på sociale medier

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg er ny her på Amino, men har ladt mig høre at dette er det helt rigtige sted at søge hjælp til den situation jeg i øjeblikket står midt i. Jeg er i færd med at etablere et lille bæredygtigt interiør brand og har for nyligt modtaget en række knap så behagelige henvendelser og trusler fra et større dansk designfirma, som påstår at jeg kopierer dem. Sagens kerne er at vi begge arbejder med genbrugsglas til lamper og begge designer lampeskærme. Lampeskærmene har virksomheden ikke brokket sig over, men de påstår at de har patent på at designe bordlamper af genbrugsglas og omend jeg aldrig har hørt om at man skulle kunne tage patent på upcycling, så er jeg i tvivl om, om der alligevel er en eller anden form for kringlet lovgivning der gør at jeg ikke må designe bordlamper af genbrugsglas? Til sammenligning ville det vel være vældigt svært at designe en stol med 4 ben og et ryglæn uden at blive kontaktet af en advokat. Det skal siges, at jeg på ingen måde har kopieret virksomhedens designs. Vi laver lignende produkter, men mine lamper er opbygget 100% af genbrugsmaterialer, mens deres indeholder flere masseproducerede elementer udover genbrugsglasset. Jeg har lavet lamperne på hobbybasis siden 2005, men vil få meget svært ved at dokumentere dette, hvorfor jeg har brug for anden form for fakta og dokumentation, som kan få denne virksomhed til at holde op med at chikanere mig på de sociale medier.

Tilmeldt 3. Feb 17
Indlæg ialt: 17
Fra  hjælptilweb.dk Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Deres patent er vel dokumenteret?
Så tænker da de ville sende dokumentationen istedet for at true? Uanset hvad kan du jo bede om at se dokumentationen ;-)

Siden dkpto.dk kan benyttes til at se om ideer er taget.

God aften, håber du får et endeligt svar snarest!

Tilmeldt 1. Dec 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det eneste der er registreret på dkpto.dk er deres varemærke. Deres firma står med 0 opfindelser og 0 design. De har truet mig med advokat i privatbeskeder på Instagram og da det er en ret stor virksomhed, fjernede jeg alle billeder af mine designs fra Instagram, da jeg ret instinktivt blev usikker da ord som "kopier" "ulovligt" "ikke-kreativt" "advokat" og "patent" dukkede op. Jeg har ikke svaret virksomheden og har heller ikke i sinde at gøre det før jeg har samtlige fakta på plads omkring mine rettigheder.

Tilmeldt 1. Dec 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Det eneste der er registreret på dkpto.dk er deres varemærke. Deres firma står med 0 opfindelser og 0 design. De har truet mig med advokat i privatbeskeder på Instagram og da det er en ret stor virksomhed, fjernede jeg alle billeder af mine designs fra Instagram, da jeg ret instinktivt blev usikker da ord som "kopier" "ulovligt" "ikke-kreativt" "advokat" og "patent" dukkede op. Jeg har ikke svaret virksomheden og har heller ikke i sinde at gøre det før jeg har samtlige fakta på plads omkring mine rettigheder og jeg er lidt i tvivl om hvilke rettigheder jeg har og hvordan jeg kan løse problemet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia

Det firma der jagter dig har ikke og kan ikke have patent,

men firmaet kan have en mønsterbeskyttelse, som man mener

du har krænket.

Det bedste du kan gøre er at tale med Patent og Varemærkestyrelsen

og bede styrelsen om at hjælpe dig med at finde ud af, om firmaet

har et beskyttet mønster og hvad det indeholder.

Tilmeldt 1. Dec 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob
Tusind tak for dit svar. Kan man have mønsterbeskyttelse / designbeskyttelse hvis man har et produkt hvor det samme element ikke går igen i samtlige produkter? Der er tale om en unik lampe hver gang. Lampernes opbygning kan umuligt kopieres, da der jo netop er tale om genbrugsglas. Virksomheden benytter så vidt jeg ved fabriksfremstillede bunde og mellemstykker. Det gør jeg ikke. Jeg er lidt forundret, da jeg ikke rigtigt kan se lighederne imellem mine lamper og deres andet end det faktum, at vi som sagt begge benytter gammelt glas.
De bedste hilsner
Mia

Tilmeldt 10. Jan 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mia,

som Kevin skrev ovenfor er det en god ide at bede om at se dokumentation på, at de har en rettighed. Når de har fremvist deres rettighed kan du jo vurdere om du synes, at du krænker den. 

På vores hjemmeside kan du se en liste over patentrådgivere (https://ipraadgivere.dkpto.dk/) der kan hjælpe med at vurdere om du krænker en eventuel rettighed, derudover foretager vi også krænkelsesundersøgelser hos os i Patent- og Varemærkestyrelsen, men da du er forholdsvis nyopstartet er jeg ikke sikker på at du har økonomien (og behovet) for så omfattende en undersøgelse.

Har du generelle spørgsmål til de forskellige rettighedstyper og hvad de indebærer er du velkommen til at kontakte kundeservice hos os på 43 50 83 01 (det koster ikke noget).

M.v.h.
Nikolaj Uldum
Patent- og Varemærkestyrelsen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mia S.:
De har truet mig med advokat i privatbeskeder på Instagram og da det er en ret stor virksomhed, fjernede jeg alle billeder af mine designs fra Instagram

Det virker utroligt uprofessionelt at true dig over sociale medier, men de opnået jo det de ville, du bliv usikker og fjernede billederne.  Alt tyder på at de forsøger at skræmme dig med tom trussel, når de er nødt til påstår at de har patent, på noget som ikke er patenterbart.  Fortsætter truslerne ville jeg få en advokat til at skrive til dem, så stopper deres chikane.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)