Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flere tanker omkring webshop

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Jeg går og tænker mere og mere omkring en webshop med et specifikt område. Og har nogle spørgsmål til andre der har startet en webshop op. Hvordan laver i markedsundersøgelsen? Jeg har spurgt Danmarks statistik for salgstal men de har ikke for det område, men kun for hele genren. Altså hvis det var tøj, (er det ikke) så har de kun for tøj generelt, og ikke for eksempelvis strømper. Leverandørerne vil ikke give præcise priser før jeg er startet og har bedt mig vende tilbage når jeg har oprettet cvr nr. så jeg kan blive oprettet som kunde.

Hvordan kommer man så videre?

Jeg har kigget på google adwords, eller forsøgt, og de foreslår man betaler 2-4 kr. for de forskellige relevante søgeord. Og konkurrencen er høj. Er det så et håbløst marked?

På den ene side tror jeg rigtig meget på at der kunne være plads til en sådan webshop (om jeg så har evnerne til at gøre det godt er en anden side af sagen). Og så er jeg alligevel i tvivl da jeg synes udvalget i andre butikker er skuffende lavt. Er det så fordi der ikke er et marked eller fordi de bare ikke har interessen, og man så netop kan skabe sig et marked ved at have et større varieret udbud af den produkt undergruppe?

Ja jeg ved godt jeg ikke nævner produktgruppen. Og det ville selvfølgelig øge jeres mulighed for svar. Men det er også mere derfor jeg efterlyser et mere generelt synspunkt. Altså hvordan laver man en grundig markedsanalyse? Hvad har andre gjort med jeres webshop før i startede op? Og her tænker jeg helst webshop der er startet op i hjemmet og langsomt vokset, eller ja måske ikke gik og er lukket ned igen. Var jeres markedsanalyse forkert eller rigtig?

Og når det er sagt, hvad var det, der fik jer til at sige GO... Jeg sidder lidt med tanken at det kan blive super eller fiasko... Men ville gerne kunne finde en måde at få bare lidt bedre beslutningsgrundlag end mine egne fornemmelser og venner og familie der siger det lyder da super spændende.

Eller skal man bare se og komme ud og stepperne og gøre sit bedste og ikke tænke så meget på selve markedsanalysen i første omgang...

MVH
Hans Pedersen

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans.

Vi er ude i de "rå" [;-)] kvalitative data og spørgsmål her. Men jeg forstår dit udgangspunkt, og jeg vil give et forsøg på at fylde lidt i din rygsæk.

Men hvem er jeg? Jeg har tidligere drevet webshops og online portaler og aviser, hvor jeg i dag sidder i et webbureau med fokus på e-handel: Produkttekster, hjemmesidetekster, SEO, udvikling af webshops, mail-marketing. 

Back to the topic.

Jeg kigger måbende på din konklusion om Adwords - at konkurrencen er høj, hvis klikprisen er 2-4 kroner. Selvfølgelig er klikpriser ikke det eneste afgørende, men "tøj" og "webshop" koster nemt 30-40 kroner pr. klik. Her kan vi tale om høj konkurrence. 

Men tilbage til din indledning. Og jeg springer lidt i det kronologisk for ikke at kede læseren. 

Selvfølgelig er det en god idé med data på markedet. Helt klart. Men der er så mange varibaler, der spiller ind. Èn ting er det klassiske eksempel med, at da hestevognen var på mode, drømte folk ikke om bilen - nej, de drømte om en hurtigere hest. Men de fik bilen: Og det er alle nok glade for i dag... måske udover div. armish-dudes med lange skæg, samt tre-gule-prikker-på-trøjen-beklædte, hashrygende Christianitter. Uha, hvor jeg generaliserer - jeg ka´ ik´ la´ vær´. Og iøvrigt er der off the record. [;-)]

Det sikre er selvfølgelig at have rå, kvantitativ data, der siger, at der bliver solgt x strømper i år og x+y strømper næste år. Hey - fremgang. Perfekt. Men min holdning er i virkeligheden, at der ikke findes en perfekt og beskrivende præ-analyse. Hvis du er bekymret, vil jeg anbefale dig at starte småt og teste. 

Når det kommer til din leverandør, så synes jeg, Hans, at du skal drikke et skud whiskey, tage på herre-weekend med fadøl, jagt og jord under neglene i reneste Nak & Æd-stil og banke i bordet og sige: "Hey, kammerat! Hvis ikke du giver mig nogle priser, så bliver jeg aldrig kunde hos dig. Og jeg kommer til at aftage så mange produkter fra dig, at du om to år vil gå på knæ og bede om at få mig som kunde." 

Spøg til side. Jeg mener, at leverandøren må kunne forstå, at du skal have nogle priser. Måske ikke eksakte, men i hvert fald cirka-priser. Lad mig tilføje, at jeg selvfølgelig ikke kender til graden af jeres dialog, hvorfor jeg er fuldstændig forudsætningsløs - men hvis jeres dialog kun er kort, så kan det (måske) være en god idé at banke i bordet. Worst case er vel et nej til priser på forhånd, ikke? 

Mit bedste råd: Hvis du er "usikker," så start i det små. Se, hvordan tingene skrider frem. Hvordan kunderne reagerer. Og byg videre. Ikke at "usikker" betyder, at du ikke tror på idéen - blot at den eneste perfekte markedsanalyse er en virkelighedsnær, nøgtern og gængs én. 

Jeg håber, du kunne bruge mine ord, trods vi bevæger os på et utrolig abstrakt niveau. 

God aften.

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

TUSIND tak for dit indput! Sætter jeg pris på. Grunden til jeg skrev at konkurrencen var høj, det var det der stod ud for skrevet af google selv. Enkelte ord måske mellem. Men jeg har heller ikke heeeelt styr på hvordan man skal tolke det hele :)

Må man spørge hvilke brancher du har haft webshop i og hvilke du hjælper i dag? Overvejer at sende mine mere præcise tanker til dig i en mail da du lyder til at have en hvis basisviden. Selvfølgelig kun hvis jeg må :) Men hvis det er relateret er jeg måske ikke så meget for det :) Du er også velkommen til at sende mig en mail hvis ikke du vil ud med det offentligt. hkp@tdcadsl.dk :)

MVH
Hans Pedersen

Fra Silkeborg
Tilmeldt 23. Feb 13
Indlæg ialt: 169
Fra  Smykkelivet.dk I/S Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror det er de færreste der har lavet en markedsundersøgelse før de gik i gang. Det bedste råd jeg vil give er bare at kaste dig ud i det; få biksen hjemmesiden sammen und so weider, da det giver dig det grundlag du skal prøve.

Derudover tvivler jeg på at iværksættere, for at fortsætte i Friis generalisering, ved hvordan en markedsundersøgelse bliver lavet korrekt ift. Statistisk sikkerhed og alle de andre fine ord.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)