Hej igen Jeg går og tænker mere og mere omkring en webshop med et specifikt område. Og har nogle spørgsmål til andre der har startet en webshop op. Hvordan laver i markedsundersøgelsen? Jeg har spurgt Danmarks statistik for salgstal men de har ikke for det område, men kun for hele genren. Altså hvis det var tøj, (er det ikke) så har de kun for tøj generelt, og ikke for eksempelvis strømper. Leverandørerne vil ikke give præcise priser før jeg er startet og har bedt mig vende tilbage når jeg har oprettet cvr nr. så jeg kan blive oprettet som kunde. Og når det er sagt, hvad var det, der fik jer til at sige GO... Jeg sidder lidt med tanken at det kan blive super eller fiasko... Men ville gerne kunne finde en måde at få bare lidt bedre beslutningsgrundlag end mine egne fornemmelser og venner og familie der siger det lyder da super spændende. |
Hej Hans.
Vi er ude i de "rå" [;-)] kvalitative data og spørgsmål her. Men jeg forstår dit udgangspunkt, og jeg vil give et forsøg på at fylde lidt i din rygsæk.
Men hvem er jeg? Jeg har tidligere drevet webshops og online portaler og aviser, hvor jeg i dag sidder i et webbureau med fokus på e-handel: Produkttekster, hjemmesidetekster, SEO, udvikling af webshops, mail-marketing.
Back to the topic.
Jeg kigger måbende på din konklusion om Adwords - at konkurrencen er høj, hvis klikprisen er 2-4 kroner. Selvfølgelig er klikpriser ikke det eneste afgørende, men "tøj" og "webshop" koster nemt 30-40 kroner pr. klik. Her kan vi tale om høj konkurrence.
Men tilbage til din indledning. Og jeg springer lidt i det kronologisk for ikke at kede læseren.
Det sikre er selvfølgelig at have rå, kvantitativ data, der siger, at der bliver solgt x strømper i år og x+y strømper næste år. Hey - fremgang. Perfekt. Men min holdning er i virkeligheden, at der ikke findes en perfekt og beskrivende præ-analyse. Hvis du er bekymret, vil jeg anbefale dig at starte småt og teste.
Når det kommer til din leverandør, så synes jeg, Hans, at du skal drikke et skud whiskey, tage på herre-weekend med fadøl, jagt og jord under neglene i reneste Nak & Æd-stil og banke i bordet og sige: "Hey, kammerat! Hvis ikke du giver mig nogle priser, så bliver jeg aldrig kunde hos dig. Og jeg kommer til at aftage så mange produkter fra dig, at du om to år vil gå på knæ og bede om at få mig som kunde."
Spøg til side. Jeg mener, at leverandøren må kunne forstå, at du skal have nogle priser. Måske ikke eksakte, men i hvert fald cirka-priser. Lad mig tilføje, at jeg selvfølgelig ikke kender til graden af jeres dialog, hvorfor jeg er fuldstændig forudsætningsløs - men hvis jeres dialog kun er kort, så kan det (måske) være en god idé at banke i bordet. Worst case er vel et nej til priser på forhånd, ikke?
Mit bedste råd: Hvis du er "usikker," så start i det små. Se, hvordan tingene skrider frem. Hvordan kunderne reagerer. Og byg videre. Ikke at "usikker" betyder, at du ikke tror på idéen - blot at den eneste perfekte markedsanalyse er en virkelighedsnær, nøgtern og gængs én.
Jeg håber, du kunne bruge mine ord, trods vi bevæger os på et utrolig abstrakt niveau.
God aften.