Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fordele ved brugtmoms? Jeg kan ikke finde det!..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 15:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde.

Min gamle revisor sagde engang til mig, at det var en fordel, hvis man handlede med brugte ting, da man kunne benytte sig af brugtmoms ordningen.

Jeg har googlet en del og jeg har virkelig svært ved, at finde fordele ved brugtmoms - måske fordi jeg i forvejen har virkelig svært ved, at forstå regnskab..

I så fald, er der en herinde, som har overskud til, at fortælle mig hvad fordelen præcist er ved brugtmoms?

For mig at se, så er brugtmoms en ulempe, fordi jeg ikke kan trække købsmoms fra salgsmoms og jeg dermed skal betale mere moms, end hvis jeg brugte den "normale" moms-ordning.

Er der en herinde, som kan gøre mig klogere? Jeg ville ihvertfald værdsætte det enormt.

Mvh. :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:36
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som oftest er der jo ikke noget købsmoms at trække fra hvis du køber fra private og andre der ikke skal lægge moms på.

Hvis du køber fra en privat betaler du kun moms af avancen. Det er jo mere fordelagtigt end at skulle lægge 25 % i moms.
...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:49

Eriksam:
For mig at se, så er brugtmoms en ulempe, fordi jeg ikke kan trække købsmoms fra salgsmoms og jeg dermed skal betale mere moms, end hvis jeg brugte den "normale" moms-ordning.

Brugtmoms er når du køber UDEN moms af f.eks. normalt private. Så er der ikke en moms at trække fra jo, og så betyder brugtmoms, at du kun skal lægge moms på fortjenesten og dermed bliver du jo billigere ved salg til private igen.

Den er kompliceret hvis man ikke er god til regnskab og forståelse af den type ting, så brug en bogholder for man kan sagtens komme galt af sted med brugtmoms ordningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html siger meget mere om den og kravene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:01

Jeg kan anbefale Johns artikel!

Hvis du bruger reglen på enkelt-varer (se mulighederne i artiklen), kan et eksempel være, at du køber en kinesisk vase af en privat for 10.000 kr. Lad os sige, at du vil sælge den for 12.000 kr. + moms, 3.000 kr, så skal du uden ordningen opkræve 15.000 kr. for den, og de 3.000 kr. i moms skal du afregne med Skat. Hvis du bruger ordningen, skal du kun betale moms af fortjenesten uden moms, som er 12.000-10.000, altså 2.000 kr. Momsen er her 25% af 2000 kr. = 500 kr. Du kan således sælge den med samme fortjeneste til kun 12.500 kr.

Altså, du køber til 10.000 og sælger til 12.000 inkl. moms, fortjenesten er 2.000.

Uden ordningen: Moms af salget er 25% af 12.000 kr. = 3.000 kr. Salgsprisen inkl. moms er 15.000 kr.

Med ordningen: Moms af salget er 25% af fortjenesten på 2.000, altså 500 kr. Salgspris inkl. moms er 12.500.

Du har i begge tilfælde overskud på 2.000 kr, men kan altså sælge den billigere med samme fortjeneste, hvis du bruger ordningen.

Du kan så selv regne ud, hvor meget mere du har i overskud, hvis du sælger til samme pris med henholdvis uden ordningen :-D

Tilmeldt 8. Aug 13
Indlæg ialt: 325
Skrevet kl. 15:40

Tusind tak for jeres hjælp alle 3! - og undskyld sent svar.. Havde ikke lige opdaget jeg havde fået respons før nu.

Og især tak til dig Jørgen - med din forklaring kunne jeg virkelig forstå det 100%, tak.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:51

Årh, tak :-D

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)