Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatte fordele ved oprettelse af evt. holding

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Iværksætter og andet godt folk.

Jeg er ansat i et firma hvor jeg får x-antal procent af overskuddet udbetalt som bonus ved regnskabsafslutning og udlodning.

Lige pt. bliver hele beløbet overført til mig via bluegarden hvor pension, feriepenge osv. ikke bliver beregnet, det er kun skatten der bliver betalt pengene ryger ind på min personlige "firma" konto og står så der.

MEN! tanken var/er at pengene skal bruges til at købe egentlige aktier i firmaet i løbet af 1-2 år.

vil der være nogle skatte fordele ved at oprette et selskab.

sådan fungere det i dag,  FIRMA > -50% skat > privat konto 

- Venlig Hilsen CL

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Rent juridisk kan du ikke kun få bonussen i et holdingselskab. Hvis den skal det, så skal du være hyret som selvstændig og have mere end blot en kunde. Alternativt skal du overtale ledelsen til at bonusen omveksles til en reel ejerandel i virksomheden. Så vil det blive udbetalt som udbytte og holdingtanken kan virke. 

Umildbart er det også mere fordelagtigt at investere i aktier privat, da de er realisationsbeskattet fremfor lager beskattet i et holdingselskab. Fordelen ved et holding er selvfølgelig indkomst udjævning og forskydning af skat.

Tilmeldt 10. Jun 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej nikokj.

Jeg tænkte også lidt på den med at "omveksle" bonussen til reel aktiver, men som jeg læser/forstår det, så er det umiddelbart ikke lovligt at ejeren siger "du får lige 5% af aktierne i selskabet" 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej får du aktier skal det være til helt reel vurdering  ofte via revisor for at undgå overraskelser. Som du beskriver det og i en ordning der er kørende ville det sikkert heller ikke gå pludseligt at skulle have din bonus ind i et nyt holding

At tjene pengene i holding er heller ikke en ubetinget fordel da det jo også er skattepligtig af en indtægt med selskabsskat og så kommer dit udbytte jo kun ud med udbytte skat = ret hurtigt topskat for det hele. Om du hellere vil have aktier må også afhænge meget af hvad indflydelse de giver.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Mar 17
Indlæg ialt: 271
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er nogle juridiske ting som skal på plads. Helt basalt skal du købe de 5% af den nuværende ejer. Der findes nogle tricks et af dem kan være:

Hvis i laver en aftale om at handle den til indre værdi og virksomheden er for eksempel 10 millioner værd. (Udfra en argumentation om at virksomhedens fremtidige værdi er afhængig af din kundeindtjenjng, hvorfor den stående værdi nu anvendes) Du køber 5% før generalforsamlingsdatoen til 500.000 kr. De 500.000 kr finansieres ved at låne af den nuværende ejer. På generalforsamlingsdatoen udligner du så lånet med udbytte på knap 5% af 10 millioner (fratrukket bundne reserver). Så er der kun nogle få tusind du skal have op af lommen for så at have dem stående i dit holdingselskab.

Rettelse: Du skal selvfølgelig helst op omkring 10% i ejerandel, så dine aktier betragtes som datterselskabsaktier og dermed skattefrie. 

Men hvis i virkelig vil finde en løsning på det, så tag fat i en advokat. Der findes mange mulige løsninger.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)