Nu prøvede jeg ikke jeres service fordi at der var tre dage gratis prøve periode. Om i havde haft prøve periode eller ej, ville jeg gerne have forsat mit abonnement hos jer. Det jeg prøvede at skrive i går aftes var, at jeg valgte jer fra igen fordi jeg sad og skulle vente 15 til 20 minutter på at komme på den server jeg havde købt mig adgang til. Jeg tror ikke at jeg er den eneste som bare gerne vil i gang med det samme, hvorfor jeg kunne være bange for på jeres vegne at de vælger jer fra på grund af at man kommer til at sidde i en kø. Når man køber adgang til Netflix, Viaplay osv kan man trykke play med det samme. De er også en stramnings tjeneste groft sagt, bare med andet indhold. - Hvis i ikke havde den lange kø, så er jeg sikker på at i vil opleve endnu mere succes, for så er det rent "plug-in-play" |
Jeg er helt enig i, at produktet naturligvis ville være bedre, når vi kan garantere at der ingen kø er. Det kan vi bare ikke endnu. Alligevel er vores brugere glade og vores konverteringsrate fin, så derfor har vi nået et punkt hvor vi vil arbejde mere med markedsføringen af det (naturligvis uden at sætte produktudviklingen på pause). Vores mål er, at lave den cloudgaming-platform brugerne helst vil have. Det har vi ikke helt endnu (det er også derfor det er en Alfa), men vi er godt på vej til det og det næste skridt er simpelthen at få mere trafik ind, så vi kan indsamle mere feedback at arbejde med. Vi er ikke bange for at folk siger "nej" p.g.a. nogle gange at sidde i kø, fordi vi ved at der også er mange der ikke har noget imod at vente 5-7 min. på, at kunne spille et computerspil de ellers aldrig har kunnet spille på deres nuværende computer, og så endda med høj grafik. Det ved vi, fordi det er dem der pt. bruger vores cloud gaming-tjeneste.
For at sætte det i perspektiv, kræver det meget mere at køre en service som vores, end Spotify og Netflix. At streame musik el. video er let, bl.a. fordi det er envejs-kommunikation og "server til klient" kan fint acceptere flere sekunders delay, fordi brugeren ikke oplever det. Det er ikke tilfældet med tovejs-kommunikation, da hvert millisekund i delay kan betyde headshot eller ej ;) Og man kan typisk servicere hundredevis af brugere, på en enkelt billig server, hvis man "kun" streamer et medie som lyd eller billede, og ikke kræver noget input fra brugeren selv. Computerspil er en helt anden størrelse, da der skal tunge grafikkort, processorer og gerne flere kerner til. Og spillene i sig selv fylder typisk 20 til 60 GB, skal backes up, initialisers korrekt og der skal tages hensyn til spillets konfigurerbare filer, savegames, indstillinger, oplysning, kompatibilitet osv. Alt dette betyder også, at serverne - hvis ikke der er én ledig og man skal starte en ny op - tager længere tid at klargøre on-demand.
Jeg håber det giver mening, og glæder mig fortsat til at høre flere raske idéer på, hvordan vi kan lave lidt larm i branchen. :) Er allerede lidt spændt på YouTube/Twitch-vinklen, og at bruge Reddit som kanal til målgruppen.