Jeg læser med bekymring omkring den nye persondataforordning fra EU, der angiveligt i skrivende stund, i hele sin ordlyd, skulle være over 11.000 sider lang. |
Christian iMARKETING:
Spørgsmålet er: Skal de danske iværksættere ophøre med at eksistere efter 1. maj 2018?
Eller er der noget jeg har overset?
Nej, selvfølgelig skal danske og udenlandske virksættere ikke ophøre med at eksistere efter d. 25 maj 2018 :-)
Jeg kan ikke se hvorfor danske iværksættere skulle være mere ramt end udenlandske virksomheder, men anyway.
I bund og grund går loven ud på at beskytte persondata og der stilles en række krav som egentligt ikke er så svære at opnå hvis bare man tænker sig en smule om.
- Du skal så vidt muligt ikke gemme data såfremt du ikke har brug for det
- Du skal sikre at det data du gemmer er gemt sikkert, så lidt folk som overhovedet muligt skal have adgang til dataen
- Når du ikke skal bruge dataen mere, så fjern det
- Beskriv på din hjemmeside hvad data der indsamles, hvordan det indsamles, hvorfor det indsamles, hvad dataen bruges til, hvem der har adgang, hvornår det slettes, hvordan data er beskyttet og hvor data er gemt
- Du skal sikre at hvis du sender data til 3-part, skal denne virksomhed også leve op til lovgivningen, hvis du sender data til en 3-part, og de ikke lever op til loven, så er det dig som virksomhed der gør noget ulovligt.
- Såfremt du har et data breach skal du rapportere det indenfor 72 timer.
Så jo mindre data du har, jo bedre :-) Og overvej for alt data du nuværende indsamler om du faktisk har brug for det, såfremt du ikke har, stop med at indsamle det.