Er der nogen, der har et bud på, hvad den samlede marginalskat er i Københavns Kommune? Kommuneskatten i København er 23,8%. Ifølge Skat er den samlede marginalskat i Danmark 56,4% baseret på et gennemsnit af alle kommuneskattesatser på 25,6%. Man skulle derfor umiddelbart tro, at den samlede marginalskat for en person, der bor i København, er 56,4 - (25,6 - 23,8) = 54.6%. Det, der gør mig usikker, er, at der er et skatteloft på 51,7% før arbejdsmarkedsbidrag. Hvis de 56,4% er baseret på, at man har ramt skatteloftet, så vil marginalskatten i København være højere end 54,6%. Spørgsmålet har relevans i forhold til det fordelagtige i at vælge selskab kontra virksomhedsordningen, da jeg ved selskabet skyder kapital ind som gæld, hvis rente beskattes marginalt med 42%, mens der på den anden side er en del ekstra omkostninger og besvær ved at drive forretningen i selskabsform. Er der nogen, der har et bud? På forhånd tak. |
Jeg prøvede at beregne marginalskatten på: https://www.tastselv.skat.dk/fskbrgn2/Skprofil.aspx?indkomstaar=2017
Resultatet var her 55.55%.
Jeg går ud fra, det betyder, at de 56,4%, som Skat oplyser som landsgennemsnittet, har ramt skatteloftet på 51,7%.