Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtager, ægtefælle, selvstændig og A-kasse

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har søgt og selvfølgelig fundet flere tråde omhandlende a-kasser som selvstændig og lønmodtager. Men det er jo altid ting som er specifikke for den enkelte, og kunne derfor ikke umiddelbart finde hjælp i søgningerne. 

Sagen er den at jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden består af to aktiviteter, kunsthåndværk og en fysisk butik, kunsthåndværket sælges i den fysiske butik og på egen webshop. Virksomheden står i mit navn, og overskuddet registreres derfor også på min selvangivelse. Jeg selv står for kunsthåndværket, og den fysiske butik arbejder jeg og min ægtefælle sammen om. Min ægtefælle har ikke andet arbejde ved siden af "Min" Virksomhed

Jeg fik tilbudt fuld tids job i industrien, som jeg har taget imod. fordi det er rart med én fast lønning når man også har to børn, og det giver os lidt mere frihed. 
Det kaster mig så også ud i problematikken omkring a-kasse. I udgangspunktet taler sikkerhedsfølelsen jo for at melde sig ind i en a-kasse og opspare ancinitet. Men jeg er i tvivl om jeg overhovedet ville blive berettiget til dagpenge hvis jeg skulle miste jobbet. 
Idet min kone kommer til at stå for selve den fysiske butik med faste åbningstider, og jeg passer mit fuld tidsjob kan jeg jo dokumentere at min del af virksomheden kan udøves ved siden af et fuld tids job, men er det nok ? 
For ellers at have ret til dagpengene ville virksomheden vel skulle lukkes, men så ender vi jo i en situation hvor vi begge skal leve af én dagpengesats indtil min kone finder andet at tage sig til. 

Og vil man eventuelt kunne arrangere sig ud af det ved at lade min ægtefælle overtage virksomheden, når man nærmer sig at få ret til dagpenge. Og vil jeg så kunne fortsætte arbejde med kunsthånværket i det små ved siden af dagpengene, og så fratrække timerne i dagpengesatsen? 

Det er vigtigt for mig at understrege at det ikke er spekulation i at få dagpenge ved siden af min virksomhed, men spekulation på om det overhovedet kan "betale" sig at betale til a-kasse hver måned, i vores situation? 

Jeg har planer om at kontakte a-kassen imorgen, men det er også rart at få lidt indspark fra den anden side. Som udgangspunkt er vi jo reelt slet ikke villige til at lukke virksomheden, da det går fremad hver måned og håndværket er en passion og butikken min kones hjertebarn. Dertil har vi altid været vandt til en SU-økonomi og skulle jeg miste jobbet er det umiddelbart tanken at jeg eller min kone går mod videreuddannelse mens den anden hovedsageligt driver virksomheden. 

Fra Ølstykke
Tilmeldt 28. Jul 11
Indlæg ialt: 479
Fra  Move2 - Danmark Skrevet kl. 13:26

Hvis du skal have dagpenge samtidig med at din kone driver forretning, må du ikke have noget at gøre med forretningen. Hverken som ejer, medarbejder eller som den der taler med kunder. Den må ikke være en del af dit liv. Hvis du overdrager det hele til din kone mens du har job, er der jo ikke noget forkert i det. Du kan jo ikke være 2 steder på en gang. 

Når du vælger A-kasse er det vigtigt at du vælger en der har været med i mange år. DetFagligeHus er en såkaldt Gul fagforening og derfor totalt regelryttere. De giver ingen plads til noget. Det er det samme med flere af de gule. De bliver hele tiden kigget efter, så derfor er de meget påpasselige og umulige at tale med.

De fleste andre vil kun synes det er fornuftigt at du melder dig i en A-kasse for at passe på økonomien. Men i skal vælge hvem der gør hvad med webbutik og butik. Man kan ikke bare trække timer ud. Det skal være godkendt og er typisk en godkendelse der strækker sig over f.eks. 10 timer.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:32

Hej Friis,

Det bedste ville være at oprette et IVS og lade din kone stå 100% for det. Det er jo hendes fuldtidsbeskæftigelse og det er hende, der varetager alle primære funktioner, hvor du blot bidrager ind imellem.

Da hun ejer og driver virksomheden selv, så vil du stå MEGET bedre i forhold til A-kassen, hvis det nogensinde skulle komme dertil. Det har sikkert også betydning, at det kun er hende, der trækker penge ud til løn og det fremgår af hendes skatteopgørelse. Hvis hun begynder at udbetale til dig, så kan det påvirke dine dagpenge.

Det er lige mine tanker, men der er med garanti nogen her, som er skarpe på dette felt.

Omvendt set, så ville jeg ikke være i en A-kasse, hvis jeg havde et firma, som I har det. Eneste grund til at være i fagforening er, hvis man har brug for den juridiske vejledning og det har jeg haft nogle gange. Så 500 dask om måneden er billigt sluppet, men jeg har ikke grund til at frygte arbejdsløshed.

Held og lykke med det.

Flemming

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)