jeg er kunstner og har en nystartet virksomhed. Jeg er momsregistreret og bruger Kunstnermoms på mine malerier. jeg er begyndt at male på andre ting end lærreder. F. Eks fade, vaser, skåle mm. Jeg køber disse ting enten fra nyt eller antik/brugt, maler og sælger dem. mit spørgsmål er nu om jeg også må anvende Kunstnermoms på disse håndmalede ting???? Synes det er meget svært at finde ud af hvad der hører under kategorien kunst, og derved Kunstnermoms |
Ja, nu kan man jo tolke på mange måder. Også når der på SKATs hjemmeside: https://www.skat.dk/ToldSkat.aspx?oID=150692
står:
Ved kunstgenstande forstås således: § 69, stk. 4, nr. 1
Varer henhørende under KN-kode 97 01. Herunder falder malerier, kollager og lign., tegninger og pasteller, der af kunstneren udelukkende er udført i hånden.
Der står dog også: Undtaget herfra er bygnings- og maskintegninger samt egne tegninger til industrielle, kommercielle, topografiske eller lignende formål, hånddekorerede industriprodukter, malede teaterkulisser, atelierbagtæpper og lign.
Som jeg læser dit indlæg er det jo netop "hånddekorerede industriprodukter" du dekorerer.
Men faren ved fora som dette er jo netop, når der kommer tolkninger ind over. Så mit bedste råd er at bede SKAT om skriftligt svar på dette.