Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har overvejet at starte en enkeltmandsvirksomhed, men jeg har nogle spørgsmål vedr. løn. Jeg har googlet løs, da jeg ved, at dette ikke er første gang, dette emne kommer op, men jeg har desværre ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål :) Her er casen efter første år:

Indtægter: 150'000

Udgifter (Ikke medregnet løn): 50'000

Resultat/Overskud: 100'000

Der betales virksomhedsskat (22 %) af overskuddet: 22'000

Resultat efter virksomhedsskat: 78'000

Jeg vil derefter "hæve"/overføre 50'000 i løn fra firmakontoen og overføre dette til min privatkonto. 

Virksomhedskonto efter lønhævning: 28'000

Privatkonto (starter på 0,-) efter løn, men før A-skat: 50'000

Mit spørgsmål er nu: Skal jeg betale ca. 40% skat af de 50'000, jeg har overført til min privatkonto? Eller skal jeg "kun" betale 18% A-skat (40% - 22%)? 

På forhånd tak :) 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:48

Du skal kun betale skat af enkeltmandsvirksomhedens indtægter minus udgifter. Bortses fra særregler ved virksomhedsordningen, kan du hæve og indsætte lisså meget, som du lyster. Så svaret er i princippet, at du ikke skal betale skat af de 50.000, du overfører.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53

Du blander ting lidt sammen

Enten har du alm enkeltmands og så er der ikke noget med 22% og ikke noget der hedder løn
Du har så overskud til skat 100.000 kr og det betaler du skat af (8% op til fradrag og 42% ca op til topskat)

Resten er dit -. men i det hele taget kan du hæve og indsætte helt som du vil uden det har betydning for skat, da det sker i status

ELLER du har enkeltmands og bruge VSO og her er rådet, at du skal bruge revisor da hæverækkefølge er vigtig og mange brænder sig. Der betaler du de 8/42 % af det du hæver som løn og 22% af resten
Hvis du / når du senere år så hæver noget af det du ikke hævede år 1 - så modregnes den betalte 22% acontoskat . men brug revisor

Overvej 55 kr efter en bog om personlig virksomhed som netop gennemgår de ting meget let forståeligt sammen med skat, moms og en masse andet - eller overvej en online bogholder http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/personligvirksomhed.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jul 17
Skrevet kl. 22:54

Hej Jørgen

Tak for det hurtige svar. Jeg fulgte dit link, hvor der står følgende:

"Med virksomhedsordningen (VSO), kan du nøjes med at betale 25% a-skat af den del af virksomhedens overskud, der bliver opsparet i virksomheden.

Når man senere trækker pengene ud til privatforbrug, så skal man dog betale almindelig skat af pengene,..."

Den sidste sætning modstrider dog dit svar (som jeg læser det) - er der noget, jeg misforstår? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46684
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55

Startup9000:

Hej Jørgen

Tak for det hurtige svar. Jeg fulgte dit link, hvor der står følgende:

"Med virksomhedsordningen (VSO), kan du nøjes med at betale 25% a-skat af den del af virksomhedens overskud, der bliver opsparet i virksomheden.

Når man senere trækker pengene ud til privatforbrug, så skal man dog betale almindelig skat af pengene,..."

Den sidste sætning modstrider dog dit svar (som jeg læser det) - er der noget, jeg misforstår? 

se mit svar og lad være med at tænke på VSO hvis ikke du har specielle grunde - betaler topskat eller har SU problemer

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 23:12

Startup9000:

Mit svar gjaldt kun, når du ikke bruger VSO - jf. Johns svar :-D

Tilmeldt 11. Jul 17
Skrevet kl. 22:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Okay, tak for den forklaring - den var til at forstå. Jeg tror, jeg er med på de generelle spilleregler nu så. :) Ellers vil jeg da overveje din bog. 

Mvh. Anders

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)