Hej Jeg har overvejet at starte en enkeltmandsvirksomhed, men jeg har nogle spørgsmål vedr. løn. Jeg har googlet løs, da jeg ved, at dette ikke er første gang, dette emne kommer op, men jeg har desværre ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål :) Her er casen efter første år: Indtægter: 150'000 Udgifter (Ikke medregnet løn): 50'000 Resultat/Overskud: 100'000 Der betales virksomhedsskat (22 %) af overskuddet: 22'000 Resultat efter virksomhedsskat: 78'000 Jeg vil derefter "hæve"/overføre 50'000 i løn fra firmakontoen og overføre dette til min privatkonto. Virksomhedskonto efter lønhævning: 28'000 Privatkonto (starter på 0,-) efter løn, men før A-skat: 50'000 Mit spørgsmål er nu: Skal jeg betale ca. 40% skat af de 50'000, jeg har overført til min privatkonto? Eller skal jeg "kun" betale 18% A-skat (40% - 22%)? På forhånd tak :) |
Du skal kun betale skat af enkeltmandsvirksomhedens indtægter minus udgifter. Bortses fra særregler ved virksomhedsordningen, kan du hæve og indsætte lisså meget, som du lyster. Så svaret er i princippet, at du ikke skal betale skat af de 50.000, du overfører.