Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indraget depositum

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 17
Indlæg ialt: 5
Fra  JM-Maskinudlejning Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens Smile

Jeg har en lille udlejnings virksomhed, hvor vi jo tager et depositum når kunden modtager maskinen.

Denne har jeg hidtil bogført på en Deposita konti under aktiver, uden moms.. Er dette for det første rigtigt!?

Nu er jeg så kommet i den uheldige situation at en kunde faktisk har ødelagt noget, og jeg beholder jo så depositum til reparationen.

Hvordan skal denne så bogføres nu!? Indifferent 

Forestillede mig jo at jeg bare kunne "kreditere" kunden med en samtidig betaling af depositum, så den gik i 0, og kunden kunne se at pengene er "inddraget".

Hvis vi nu siger at depositum er 1000 kr. uden moms... når jeg så bogføre de 1000 kr med moms, så siger den jo kunden skal betale 200 kr. mere !?! hva faen gør jeg der!? bogføre 800 istedet, eller!? ser jo bare underligt ud på kreditnota tænker jeg, eller er det bare normalt!?

Måske jeg bare har gjort det forkert helt fra start Sad

Håber jeg har forklaret mig nogenlunde, og der er en venlig sjæl der har opskriften til mig Stick out tongue

Mvh. Morten

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 16:03

Det er faktisk en gæld du har til kunden debiter kasse/bank når kunden indbetaler sit depositum krediter gæld (depositum med moms) når du får regning for rep. af ødelagt maskine krediter bank/kasse debiter gæld, har kunden penge tilgode krediter bank/kasse debiter gæld.

Går alt som det skal debiter bank/kasse krediter gæld ved indbetaling af depositum, når kunden betaler (minus depositum) debiter bank/kasse krediter salg og nu Debiter gæld krediter salg.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 19:50

En tilføjelse: når du opkrævet depositum på en ydelse du fakturerer med moms, så er deposita også med moms. Dette betyder at har du opkrævet 1.000,- i depositum er de 200,- reelt salgsmoms som du skal afregne til skat. De sidste 800 skal stå som depositum (gæld).

Momsen udligner sig automatisk når du udbetaler depositum/ modregner i dette.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 9. Jul 17
Fra  JM-Maskinudlejning Skrevet kl. 17:43

Mange tak for svar begge 2 Smile Så skal jeg have kigget ind i mit depositum, for lige nu er det uden moms. Synes jeg at have læst her inde et sted, men har nok misforstået noget Huh?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48

ja hvis ydelsen er med moms skal depositum også være det og så er 10000 kr = 8000 + 2000 moms og bør ombogføres

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 17
Fra  JM-Maskinudlejning Skrevet kl. 17:59

Okay.. Er det så forstået rigtigt, hvis min deposita konto sættes til I25 moms!? Så kan jeg kreditere kunden ved endt leje, og så retter den selv det til igen?

Ofte trækker jeg jo evt. diesel forbrug i depositum inden det resterende føres tilbage, vil dette osse fungere som det skal!?

Håber du forstår Smile

Tilmeldt 9. Jul 17
Fra  JM-Maskinudlejning Skrevet kl. 18:40

Kan se du skriver det bør ombogføres... Kan der henvises til en bogholder her inde som måske nemt kunne fikse dette i e-conomic!? Synes det bliver lidt langhåret, da der er flere depositum inde nu, så er bange for at jeg lave kage i den, hvis jeg ændre konto midtvejs Zip it!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06

det bøvlede er nok mest, at det jo kan ændre i tidl. momsangivelser - ellers er det jo i princip bare at tage 20% af summen fra den konto du har brugt til depositum og flytte dem til salgsmoms - Thomas Jørgensen  - https://www.facebook.com/SporgEnRevisor  (har også alm hjemmeside jeg bare ikke husker) kan sikkert billigt klare det og råde til enten ændre gammel moms eller tage det nu

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Jul 17
Fra  JM-Maskinudlejning Skrevet kl. 18:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak John Smile

Jeg har taget fat i Thomas, og har en aftale med ham..

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)