Hej folkens Jeg har en lille udlejnings virksomhed, hvor vi jo tager et depositum når kunden modtager maskinen. Denne har jeg hidtil bogført på en Deposita konti under aktiver, uden moms.. Er dette for det første rigtigt!? Nu er jeg så kommet i den uheldige situation at en kunde faktisk har ødelagt noget, og jeg beholder jo så depositum til reparationen. Hvordan skal denne så bogføres nu!? Forestillede mig jo at jeg bare kunne "kreditere" kunden med en samtidig betaling af depositum, så den gik i 0, og kunden kunne se at pengene er "inddraget". Hvis vi nu siger at depositum er 1000 kr. uden moms... når jeg så bogføre de 1000 kr med moms, så siger den jo kunden skal betale 200 kr. mere !?! hva faen gør jeg der!? bogføre 800 istedet, eller!? ser jo bare underligt ud på kreditnota tænker jeg, eller er det bare normalt!? Måske jeg bare har gjort det forkert helt fra start Håber jeg har forklaret mig nogenlunde, og der er en venlig sjæl der har opskriften til mig Mvh. Morten |
Det er faktisk en gæld du har til kunden debiter kasse/bank når kunden indbetaler sit depositum krediter gæld (depositum med moms) når du får regning for rep. af ødelagt maskine krediter bank/kasse debiter gæld, har kunden penge tilgode krediter bank/kasse debiter gæld.
Går alt som det skal debiter bank/kasse krediter gæld ved indbetaling af depositum, når kunden betaler (minus depositum) debiter bank/kasse krediter salg og nu Debiter gæld krediter salg.