Jeg ved, der er mange tråde om fri bolig, men ingen af dem har rigtigt givet mig de svar, jeg leder efter. Jeg er på udkig efter et hus med rigtig god plads til erhverv. Gerne i forholdet 80/20 erhverv/bolig. Skattemæssigt tænker jeg, at jeg med fordel ville kunne købe eller leje gennem firmaet og så kun beskattes af den reelle boligandel. Jeg ved godt, at jeg vil blive beskattet af overskud ved salg, men det er ikke min hovedpine lige nu, da jeg pt har godt øje til et hus til leje. Min revisor har gjort opmærksom på, at jeg som enkeltmandsvirksomhed (i VSO) slet ikke KAN have fri bolig. Men hvad kan og må jeg så? Kan jeg fremleje en bolig til mig selv? Skal jeg skifte virksomhedsform til f.eks. Aps? Eller er jeg nødt til bare at bide i det sure æble og betale en hulens masse i skat for at trække penge nok ud af firmaet til at betale indskud? Anders Bruun |
Knaptryk:Jeg ved godt, at jeg vil blive beskattet af overskud ved salg, men det er ikke min hovedpine lige nu, da jeg pt har godt øje til et hus til leje.
Knaptryk:Jeg er på udkig efter et hus med rigtig god plads til erhverv. Gerne i forholdet 80/20 erhverv/bolig.
Skattemæssigt tænker jeg, at jeg med fordel ville kunne købe eller leje gennem firmaet og så kun beskattes af den reelle boligandel.
Hvis du lejer og det ellers er tydeligt hvad der er erhverv og hvad der er privat (måske bliver det særskilt oplyst i lejekontrakten) så burde der ikke være det store problem i at virksomheden trækker sin andel af udgifterne fra.
Hvis du køber, så kan den erhvervsmæssige del af ejendommen sagtens indgå i en VSO.