Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremleje eller fri bolig og enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Jul 17
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved, der er mange tråde om fri bolig, men ingen af dem har rigtigt givet mig de svar, jeg leder efter.

Jeg er på udkig efter et hus med rigtig god plads til erhverv. Gerne i forholdet 80/20 erhverv/bolig.

Skattemæssigt tænker jeg, at jeg med fordel ville kunne købe eller leje gennem firmaet og så kun beskattes af den reelle boligandel.

Jeg ved godt, at jeg vil blive beskattet af overskud ved salg, men det er ikke min hovedpine lige nu, da jeg pt har godt øje til et hus til leje.

Min revisor har gjort opmærksom på, at jeg som enkeltmandsvirksomhed (i VSO) slet ikke KAN have fri bolig.

Men hvad kan og må jeg så? 

Kan jeg fremleje en bolig til mig selv?

Skal jeg skifte virksomhedsform til f.eks. Aps?

Eller er jeg nødt til bare at bide i det sure æble og betale en hulens masse i skat for at trække penge nok ud af firmaet til at betale indskud?

Anders Bruun

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 15:43

Knaptryk:

Jeg ved godt, at jeg vil blive beskattet af overskud ved salg, men det er ikke min hovedpine lige nu, da jeg pt har godt øje til et hus til leje.

Det giver ikke helt mening - Beskattet af overskud ved salg for bolig du ønsker at leje?

Knaptryk:

Jeg er på udkig efter et hus med rigtig god plads til erhverv. Gerne i forholdet 80/20 erhverv/bolig.

Skattemæssigt tænker jeg, at jeg med fordel ville kunne købe eller leje gennem firmaet og så kun beskattes af den reelle boligandel.

Hvis du lejer og det ellers er tydeligt hvad der er erhverv og hvad der er privat (måske bliver det særskilt oplyst i lejekontrakten) så burde der ikke være det store problem i at virksomheden trækker sin andel af udgifterne fra.

Hvis du køber, så kan den erhvervsmæssige del af ejendommen sagtens indgå i en VSO.

Tilmeldt 6. Jul 17
Skrevet kl. 15:54

Jeg informerer blot om, at jeg er bekendt med ulempen ved køb/salg gennem firmaet.

Men hvis jeg gerne vil fradrage den erhversmæssige del ved privat leje eller køb, forudsætter det vel at de pågældende kvadratmeter faktisk bliver anvendt til erhverv?

Jeg ville gerne ved leje af f.eks. en trelænget gård kunne lade selv en tom stald være erhverv.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

Hvis du er ejer af boligen, så giver det ikke mening at leje ud til erhverv til dig selv sådan lige umiddelbart - da det er fuldt skattepligtigt - Der kan du fradrag % af skat og forbrug i stedet - forudsat lokalerne er sammenlignelige (ikke samme % for gammel lade som for stort hovedbygning) OG lokalerne alene er indrettet til dit erhverv og intet privat i dem

Hvis du lejer, giver det mening at leje ud til dig selv http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/fradrag-for-lokale-i-privat-bolig.html 

Til andres erhverv giver det altid mening hvis beløbet efter skat er godt nok osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Jul 17
Skrevet kl. 16:21

Allerførst må jeg huske at takke for hurtige svar, men jeg må nok også hellere præcisere min tankegang.

Jeg agter at leje en trelænget går med stald, lade og stuehus på i alt ca 500kvm - deraf ca 150 beboelse (dog ville jeg gerne lade måske 20-30kvm af stuehuset være kontor og dermed erhverv.

Scenario 1 er at jeg lejer det privat og får et givent fradrag på de dele, der anvendes til erhverv - men her har jeg vel en bevisbyrde for at der rent faktisk foregår erhvervsmæssig anvendelse (og naturligvis intet privat) i pågældende rum. Og jeg risikerer jo også at Skat blander sig og nægter mig fradrag pga forskellige hysteriske fortolkninger om f.eks. delt indgang etc etc.

Scenario 2 er at jeg lejer hele huset gennem firmaet og på en eller anden måde lader mig selv bo i stuehuset, som ville være den eneste del, der anvendes privat. Derved ville jeg forhåbentlig ikke skulle bevise erhvervsmæssig anvendelse af de kvm, jeg ikke vil betale for privat - og jeg kan betale indskud uden at skulle betale skat af de penge først.

Men hvordan kan jeg det? Må jeg som enkeltmandsvirksomhed fremleje en del af huset til mig selv?

Og hvordan er fordelingen, hvis den ikke er ligelig mellem f.eks. lade og stuehus?

Anders

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:23

Vi må gå ud fra du har en virksomhed der skal anvende/ påtænker at bruge erhvervsdel.

For at leje alle 500 kvm skal du betale en sum, heraf er 150 kvm beboelse. Den erhvervsmæssige er et forholdstal  mellem lejesum og forholdstallet, som jeg ikke lige kan regne ud. Du skal naturligvis kunne forsvare fordelingen

Da det er en enkeltmands behøver du ikke at gøre det så firkantet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:35

Jo men hvis det er en ejerbolig så giver det jo, uanset personlig virksomhed eller andet - ikke mening at leje ud til sit eget erhverv da hver en krone er skattepligtig ved erhvervsleje, så derfor jo % af skatter og forbrug JHi

vh John Hannover

Tilmeldt 6. Jul 17
Skrevet kl. 17:37

Jeg ville netop lade min virksomhed leje boligen ud til mig selv privat..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:49

I personlig virksomhed kan jeg ikke se formålet og som selskab vil det være hundedyrt skattemæssigt for hovedaktionær

vh John H

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)