Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken har trukket pengene tilbage fra mit salg i fysisk butik!!

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 19. Jun 17
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Dette er min første post og håber I kan hjælpe mig.

Jeg er godt nok fortvivlet lige nu.

Sagen er den, at jeg i sidste fredags har solgt en kunde et dyrt ur i min butik, uret koster 6 cifret beløb, hvor kunden ville betale med dankort.

Jeg beder om ID i form af pas/kørekort og sundhedskort for at se om det stemmer med dankortet, og det gør det.

Manden er den han udgiver sig for - så ingen mistanke her - han betaler med sit dankort og alt er i den skønneste orden.

Jeg bliver ringet op i dag af NETS, hvor de siger, at manden IKKE havde råd til uret og at han har købt for mere end han havde råd til hos andre også. Derfor vil banken lave en chargeback af det solgte beløb, hvilket stiller mig i en RIGTIG dårlig situation, eftersom uret er væk og pengene vil de have tilbage.

Kan det passe de må gøre det? Det er ikke et stjålet kreditkort og er manden selv der køber!!!

Please hjælp.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21

Ja mig bekendt må banker lave charge-back hvis personer bruger et kort mod alle aftaler og bare trækker over som en gal. Jeg tror ikke det er dagligdag, men mener det er fuldt i tråd med regler - ganske som den anden vej, hvor banken faktisk hæfter for penge en kunde via nethandel skal have retur - hvor kontohaver har tømt kontoen.

Det må dog så uden tvivl betyde, at du har krav på uret retur og en evt værdiforringelse (du må håbe han ikke har ridset lænke osv) Det går nok at få uret ud igen forhåbentligt - da det nok er lettere end at du skal i retten for at kræve 100.000 kr af manden med de åbenbart - mange overtræk og et, tilsyneladende, ret sygt forhold til sit betalingskort

Jeg er ret sikkert på det er i orden med chargeback - men du kan givet undersøge det videre i finanstilsynet f.eks. hvis ikke andre herinde har en mere stensikker viden

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 17
Skrevet kl. 19:26

Kære John,

Mange tak for svaret.

Manden har hævet for flere millioner kroner i diverse butikker - De tror han skulle have så mange vare ind som muligt, så han kunne omsætte dem til kontanter.

Det betyder så, at sandsynligheden for at få uret tilbage nok ikke er særlig stor. Derfor efterlader det mig og min butik, som har handlet i god tro, i en rigtig dårlig situation, selvom man havde alle papirer i orden. Det kan da ikke passe, at hvis man ikke har råd til noget, så er det butikken skyld/ansvar. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 19:54

Du har sandsynligvis fået udleveret info om hvordan du er dækket ved modtagelse af Dankort betalinger. Der er en grænse for hvad bankerne garanterer ved kortbetalinger.

Overstiger beløbet denne grænse må du enten tage risikoen, eller sikre dig betaling via alternative betalingsmetoder.

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Apr 17
Indlæg ialt: 330
Skrevet kl. 21:13

Jeg kender ikke reglerne her, min viden er for mange år tilbage, så bær over med mig.

Er det Dan kort, altså et dansk kort, ikke master card, visa eller lignene?

De er alle udskrevet af en bank eller anden form for penge institut, og de sætter værdien på hvor meget, der må bruges. Men nogle kort, der bliver transaktionerne ikke kørt igennem med det samme, der går lidt tid inden beløbet er registret. Så sandsynligvis har personen haft tilladelse til at bruge de penge, men har så overbrugt max. saldo, og dermed har hans penge institut så nægtet at udbetale til dig. Og fordi de ikke har kunne se hans transaktioner, så har de ikke spærret hans kort. Og menes at kort udskriver ikke hæftes for overtræk, der gør personen.

Så, det er ham der i sidste ende skal betale, og måske, så ender du med, at skulle køre en personlig sag imod ham, for at få dit ur eller betalingen tilbage.

Jeg vil anbefale at du, først snakker med din bank, og din forsikring. Og hvis det er et ur, du endnu ikke selv har fuldt ud betalt, og dermed står med en leverandør, som kræves penge, så skriv til dem, og forklar dem situationen, og bed om deres tålmodighed og forståelse, og hold dem opdateret med sagens forløb. Og snak med dem, din forsikring, og bank, for at høre hvordan du i fremtiden kan forbygge lignede situationer.

Fra København
Tilmeldt 19. Jun 17
Skrevet kl. 23:18

Det er et dansk udstedt kreditkort dvs. Dankort og IKKE visa dankort. Hele transaktionen gik smertefrit og pengene kom sågar ind på min konto her i morges, hvor de dog har reserveret beløbet efterfølgende pga. svindel nummeret. Lige nu her, er det ikke manden det går udover som sådan, for han har sikkert solgt uret for længst, men forretningen som står og har mistet en rigtig dyr vare uden at få nogle penge ind for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51

Surt men jeg tror ikke du kan gøre andet end at gå efter manden. Det er normalt ret sikkert med dankort og butik frem for webshop osv men chargeback mener jeg er helt legitimt hvis kortet er misbrugt = trukket langt over det aftale

Ikke let at gardere sig mod

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:25

Det er nok bare revisorgenet i mig...... Men hvorfor acceptere en så stor betaling på dankort når garantien kun er på 4000 kr? Hvorfor løbe en risiko som kunne have været undgået ved et telefonopkald.

På linie med andre. Det ser sort ud og vejen frem er at gå efter personen selv om der nok ikke er noget at hente der.

Fra Fyn
Tilmeldt 22. Feb 17
Indlæg ialt: 174
Fra  Klint WebDesign Skrevet kl. 16:07

Du skal melde ham til Politiet for bedraderi hurtigst muligt. Hvis Nets kan bekræfte, at han har købt for flere mill., er der en chance for, at Politiet kan/vil rykke hurtigt ud.

Vi er desværre kun sikret betaling for nogle få tusinde ved køb på Dankort.

Ved salg for store beløb bør du altid enten tjekke med kundens bank eller vente med at fakturere, til du har modtaget beløbet. Få evt. lavet et dokument hos en advokat, som kan sikre dig, at kunden først køber varen, når betalingsevnen er bekræftet.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)