Hej Amino Vi skal i vores virksomhed til at ansætte en lang række freelancere, som skal stå for en en masse arrangementer. Det er primært studerende, og der er stor variation i antallet af timer de kommer til at få om måneden - nogle gange ingen. Jeg har læst lidt på de forskellige regler og vejledninger, men umiddelbart er mange modstridende, så nu spørger jeg her: - Hvordan aflønner man bedst sine private freelancere, og hvad skal indberettes? - Skal man have den obligatoriske arbejdsskadeforsikring til sine freelancere? - Kan man lave en kontrakt med de enkelte, uden at det anses som et fast ansættelsesforhold i stedet? - Er der noget jeg skal være specielt obs på? Jeg håber, at I kan hjælpe. |
Man kan jo sagtens være helt alm. lønmodtager - også selv om man arbejder meget sporadisk. Du skal først finde ud af OM der er tale om lønansatte rent faktisk (du leder og fordeler arbejdet - ingen risiko for modtager ud over at du måske snyder for lønnen (bare som eksempel) Er det rent faktisk lønmodtagere så skal du indberette A skat og tilbage holde den og AM bidrag og have arbejdsskadeforsikring
Er de mere honorartype - som CPR personer eller via PMV så skal du angive beløbet de modtager som bidragspligtig B indkomst til skat. Det kræver du er arbejdsgiverregistreret og jeg vil mene du dermed også skal have dem dækket af arbejdsskadeforsikring og måske du også bør have noget ansvarsforsikring på dem hvis DE ødelægger noget i din service
ER de selvstændige, og det lyder måske ikke rigtigt sådan - men du må vurdere korrekt selv - så får du en faktura fra deres CVR formentlig og så klarer de selv indberetning - du har så ikke krav om arbejdsskadeforsikring.
vh John Hannover