Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opbevaring og fragt af Heliumgas

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg ville høre om der er nogle der har erfaringer med lovgivningen omkring klasse 2 gasser, herunder helium?
Jeg er specielt interesseret i hvordan gassen i følge lovgivningen skal opbevares i butikker, og hvilke love der gælder omkring fragt; skal jeg være godkendt til at transportere farligt gods hvis jeg selv skal fragte gas fra en fabrik til en butik?

Med håb om hurtigt svar

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det kun helium du skal transportere og opbevare?

Da der er tale om en komprimeret gas er der tale om farligt gods. Regler for vejtransport af farligt godt bestemmes af de internationale ADR bestemmelser.  Om du skal være godkendt til farligt godstransport afhænger af mængden der skal transportres. 

Mht. opbevaring er det formodentlig kun fra brandvæsenet, da komprimerede gasser kan udgøre en risiko.  Kontakt den lokale brandinspektør for at høre om de har nogle krav.   

Tilmeldt 28. May 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hurtigt svar, det sætter jeg stor pris på.

Ved du hvor stor mængde jeg må transportere uden godkendelse?

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 05:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener det er 5 kg. Men det ved din leverandør.

Husk skiltet "Trykflasker fjernes ved brand". Både ved lager og køretøjet.

Flere depoter opbevarer gas i containere, hvor den ene side er skåret af og erstattet med rionet.



Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Men det ved din leverandør.

Det kan man desværre ikke være sikker på at få de rigtige oplysninger fra leverandøren.   for ikke at komme i problemer bør man selv undersøge ADR bestemmelserne.  UN nr. for helium er 1046. 

Fra Krakow
Tilmeldt 16. Feb 18
Indlæg ialt: 2
Fra  123Party Sp. z o.o. Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget sjovt at finde en gammel tråd

Jeg sælger ballongas og helium fra min webshop https://www.ctiparty.dk/menu-helium-ballongas8s1 og der er jo meget snak om helium ect.

Først skal vi lige blive enig om at det er en klasse 2,2 gasart som er 100% den samme klasse for en brandslukker.. 

IGEN en brandslukker, helium kan nemlig bruges som brandslukker, den fordriver ilt på samme måde som en co2 (kuldsyre og sneslukker) slukker gør det.

Så den må transporters på samme måde som en brandslukker, og det er først når mængden er over frimængden at loven om ADR transport gælder. 

Og love siger at alle erhvervsbiler som er indrettet som en arbejdsplads, skal have det fornøden slukningsmateriale og førstehjælp udstyr, altså en slukker og plaster, på samme måde som alle arbejdespladser skal havde det. 

Så hvis man skal lave adr papir på en helium flaske under firmængden, så skal alle virksomheds biler lave det for hver eneste dag ;-)

Men når du kommer over frimængden som skal der laves transport papir ADR .

Og når du opbevar flasker under try skal du have en skilt.. men igen en helium flaske er en brandslukker. så-- 

Tilmeldt 16. Apr 17
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man skal transportere helium uden nogen form for ADR uddannelse skal man helt ned i det der hedder "begrænsede mængder", som for helium er 120 ml. Så må man til gengæld køre med lige så mange 120 ml flasker man vil :)

Hvis man skal køre med trykflasker skal man som minimum have det der kaldes Kapitel 1.3 uddannelse. Det er ligegyldigt hvad flasken indeholder, alle trykflasker kan eksplodere ved opvarmning.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Fuldstændig enig med estorm.

Fra Randbøl
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 20
Fra  isikkerhed.dk Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Gert Pedersen skriver desværre stort set intet korrekt i sit svar. 

Komprimeret helium er ganske rigtigt fareklasse 2.2 ligesom pulverslukkere (UN 1044), men helium har et andet UN-nummer (UN 1046), og derfor er betingelserne for transport af ildslukkere og heliumflasker helt forskellige.

Helium er altså i udgangspunktet farligt gods, men det kan sendes under den lempelse, der hedder begrænset mængde (estorms fine forslag), der fritager afsender og transportør for en del af de normale pligter. Men begrænsningen på 120 mL gør, at det vist ikke i praksis er muligt at sende ballongas som 'begrænset mængde'. 

Der findes i ADR-reglerne et andet smuthul for sodastream-beholdere, små heliumflasker og lignende.

Helium og CO2 mfl. har nemlig en særlig bestemmelse tilknyttet, der på almindeligt dansk fortæller, at hvis der er tale om små flasker, der puttes i en papkasse, som ikke indeholder andet farligt gods og som maks. vejer 30 kg,så skal man bare tegne en rombe udenpå kassen og skrive "UN 1046" i den. Så kan man sende kassen som alle andre pakker uden at have en ADR uddannelse, lave transportdokument osv.

Men hvis heliumflaskerne overstiger 152 bar*liter, så kan man heller ikke bruge denne lempelse. Og jeg tror altså almindelige ballongas-beholdere er større (mit gæt). Dermed er der tale om klassisk farligt gods, der kræver mærkning, 1.3 uddannelse og transportdokument osv. Hvis jeg billed-googler lidt på ballongas kan jeg også se flere emballager, der er mærket med "UN 1046" og den grønne 2.2. fareseddel, hvilket tyder på, at nogle i ballongas-branchen godt ved, hvordan de skal transportere dem korrekt.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)