Er det på nogen måde muligt at starte et selskab uden der er en egentlig ejer? Vi er nogle der sammen taler om at starte et projekt. I princippet ville vi nok gerne starte en fond men vi har ikke penge at smide i fonden og kan derfor næppe starte den. Vores tanke er grundlæggende at lave en international webside der kan få mange besøg, som via reklameindtægter samler penge ind til gode formål. Men kan vi f.eks. starte et IVS og være sikker på at staten undlader at lade penge i dette IVS blande sammen med vores privatøkonomi. Jeg tror staten har ret til at kræve vi udbetaler løn som indgår i lønfastsættelsen (pga supplerende ydelser). Man kan vel heller ikke have penge i sit IVS hvis man har gæld til staten? Hvordan gør man det bedst? Kan man lade det stå i et navn, og sikre sig at han ikke kan løbe med firma og indhold? Er der andre muligheder eller er min mistro ubegrundet? Kan man få en garanti fra kommunen om at de ikke modregner? Hvordan er det med moms hvis det er en international side der lever af internationale kunder (måske nogle danske imellem) som laver reklamebesøg og de penge der kommer ind på siden fortrinsvis udbetales til ikke danskere. Skal jeg selv til at dele kunderne op i EU borgere og folk udenfor EU, eller er der bare moms på alt fordi adwords hører til i Irland? Er det evt. muligt/bedre at åbne firma i et EU land hvor der ikke er moms på reklamer? (lovligt naturligvis, hvis det eksisterer) Håber der er nogen der kan svare på et eller flere af spørgsmålene, Vi tror selv på vi har en god ide der måske kan hjælpe andre, selv om det endnu er på idestadiet. Men det skal helst være lidt ukompliceret hvis vi donerer det meste væk. Pft |
De penge I har i et IVS blandes slet ikke med jeres privatøkonomi så længe I ikke hæver løn eller udbytte, som selskabet skal indberette til skat og dermed jo indblanding i privatøkonomiMr. A:Men kan vi f.eks. starte et IVS og være sikker på at staten undlader at lade penge i dette IVS blande sammen med vores privatøkonomi. Jeg tror staten har ret til at kræve vi udbetaler løn som indgår i lønfastsættelsen (pga supplerende ydelser). Man kan vel heller ikke have penge i sit IVS hvis man har gæld til staten?
En dagpengemodtager vil formentlig miste dagpenge hvis denne er medejer med over 5-10% i IVS
Om staten vil kræve pant i anparterne fra en ejer der har gæld til staten er ikke til at sige på forhånd. Hvis gælden er skat og moms over 50 t kan det være en besværende ting ved stiftelsen da der så kan kræves sikkerhed for moms mm
Mr. A:Hvordan er det med moms hvis det er en international side der lever af internationale kunder (måske nogle danske imellem) som laver reklamebesøg og de penge der kommer ind på siden fortrinsvis udbetales til ikke danskere. Skal jeg selv til at dele kunderne op i EU borgere og folk udenfor EU, eller er der bare moms på alt fordi adwords hører til i Irland?
Hvis I driver det fra DK og så er der momspligt som for alt andet - og kunderne skal deles op da moms jo behandles forskelligt i DK, EU og uden for EU. Hvis eneste kunde er Irland så er det reverse charge moms - koster ikke noget som sådan
Adwords er vel jer der betaler for annoncer og så faktureres det med reverse charge fra Irland til jer om det er det du mener
Pengene udbetales vel så ikke til "ikke danskere" men til jeres IVS - ellers giver det ikke mening?
næh jeg kan ikke lige se momsen som en udgift her. Som momsregistreret koster købsmoms jo ikke noget og salgsmoms vil generelt være ens - da firmaet der køber af jer betaler med reverse charge = uden moms når I er momsregistrerede.Mr. A:Er det evt. muligt/bedre at åbne firma i et EU land hvor der ikke er moms på reklamer? (lovligt naturligvis, hvis det eksisterer)
Det er heller ikke sådan helt ligetil at oprette et selskab i et land uden moms og bo i Danmark vil jeg så tilføje - der skal I nok lige tage en int. revisor ind over, men det lyder "luftigt"
Det er ikke mere ukompliceret at donere bort end at tjene penge til sig selv, snare mere kompliceret skattemæssigt - da donormodtager ofte jo så vil være skattepligtig af donationen mm
vh John Hannover