Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har fuldtidarbejde men vil gerne arbejde mere :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa. 

Sagen er den at jeg har et fuldtidsarbejde hvor jeg arbejder rotation (14/14) 14 dages arbejde i udlandet og så 14 dages fri. I de 14 dage jeg er hjemme vil jeg gerne arbejde som selvstændig. Jeg er blevet tilbudt lidt arbejde ved svigerfar hvor jeg kan få nogle timer en gang i mellem og så var min plan at oprette et selvskab evt IVS og så fakturere mine timer derfra. Jeg skal ikke udbetale løn fra selvskabet lige foreløbig da jeg jo har løn fra mit fuldtidsarbejde. Grunden til jeg tænker på at oprette firma er at som jeg har forstået det skal jeg betale over 60% i skat hvis jeg bare registrerer det som B-Indkomst og det kan ikke betale sig.

Er det noget der kan lade sig gøre?

Håber det giver mening

Mvh Kanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:38

Du skal passe MEGET på med at fakturere noget der faktisk af skat kunne ses som løn - via et selskab- Det kan give tripple skat = over 100% Det kan man kun hvis alt reelt er helt selvstændig med risiko og alt involveret og ikke for noget der ligner arbejde - læs lidt nede i dette om risikoen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

Skatten - hvis du med alt kommer over ca ½ mio vil være 56% af sidst tjente krone - men det vil den jo også være - hvis du har pengene i et selskab (først selskabsskat og så siden enten udbytteskat - eller endnu værre løn hvor du jo kan få topskat ud over den betalte selskabsskat)

Først og fremmest, overvej om du faktisk er lønmodtager, for så skal du ikke fakturere via selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 17
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:03

Hej John. Jeg håbede lidt du ville svare da du lyder som en der har styr på det😀 kan man ikke beholde de penge man tjener i selskabet og bare lade være med at udbetale løn? Det et ikke penge jeg mangler og evt kan jeg bruge dem til at investere i udstyr senere hen hvis jeg får flere bijobs. Min største bekymring er sådan set at jeg ikke vil betale ca 60% i skat af de penge jeg vil tjene. Et det muligt?

Tilmeldt 4. Jan 14
Indlæg ialt: 258
Fra  sjove-jokes.dk og sjove-vitser.dk Skrevet kl. 13:54

Der er slet intet til hinder for, at du forsøger at starte en virksomhed op, og I den opstart primært har en kunde, svigerfar, hvis du samtidig forsøger at udvide kundekredsen. Det andet er simpelthen en misforståelse af dimensioner. Det er selvfølgeligt vigtigt at det er reelt freelance arbejde du laver, men det skal der heller ikke meget til at bevise at det er. Slet ikke hvis du formår at hive flere kunder i stald.

Så tag opsangen med ophøjet ro, sæt gang i virksomheden, tjen nogle penge, spar op i virksomheden (du kan netop spare op i virksomheden til kun 22% i skat, og ikke 56% i skat som det ville være hvis du bare tjente dem uden for din virksomhed), og se om du kan skaffe nogle flere kunder end kun din svigerfar. Hvis du reelt tror det nu og i fremtiden kun vil være svigerfar der bliver en betalende kunde, så overvej at at lægge mere vægt på Johns indlæg.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17

Helt enig Granberg1 - det vil også fremgå af linket. Det handler om at det SKAL være selvstændigt arbejde og ikke bare lønmodtager arbejde for far eller ven. Flere kunder er blot ET kriterie der vil pege på selvstændig - Økonomisk risiko (ud over ikke at få "lønnen) er et andet.

Der er skam ganske mange der rammes alvorligt af den fejl, hvilket du vil se eksempler på (og henvisninger fra top jurister på området) til slut i min tråd

ER det selvstædigt er det ikke farligt. Synes ikke din sammenligning med skat er god.

22% i selskabet kan ikke sammenlígnes med 56% personligt. For at få det ud af selskabet havner trådstarter via udbytte på samme 56% og via evt løn på langt over 60% men det kan udskyde det (hvilket KAN være fordel forudsat han allerede nu ER i topskat - for måske er der plads til løn stadigt op til de ca ½ mio

En anden overvejelse med 22% kunne være personlig virksomhed og VSO - billigere og mindre farligt i disse relationer - hvis uden risiko i virkeligheden

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)