Hej, I forbindelse med mit IVS, har jeg (konsulent) kørt til og fra kunden (med tog) det sidste halve år. Hvordan registreres kørselsfradrag - gennem personlig forskudsopgørelse (som hvis man var fastansat i et firma), eller gøres det igennem IVS i form af kørselsgodtgørelse? Eller er det slet ikke muligt at få dækket? Et helt andet spørgsmål som hverken Skat eller Erhvervsstyrelsen kunne svare på: Den egenkapital som man har opsparet (har ramt de 50.000), kan de blive udbetalt som løn, eller må de slet ikke røres? Er det kun ved lukning af firma at disse kan blive hivet ud af firmaet? |
Udbetaler du løn til dig selv i dit IVS?
Jeg mener ikke at man kan tage skattefri kørselsgodtgørelse (som jeg tror det er i det her tilfælde) uden at man har løn overhovedet.
Har kunden ikke betalt din transport?
Mht. dit andet spørgsmål.
Du har et IVS, og har derfor en regel om at der skal spares minimum 25% op på en bunden reserve for iværksætterselskaber.
De er bundne og kan kun bruges til at laves om til et ApS. Når den bunde reserve og startkapitel er nået 50.000 kr. i alt kan du udbetale udbytte. (Tror dog ikke at hvis du rammer de 50.001 kr., at du så kan tage xxx kroner i udbytte)
Jeg vil mene at så længe de to er på 50.000 kr. så kan du tage udbytte fra overført resultat.
Egenkapitalen kan ikke udbetales som løn, og kun som udbytte.