Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsfradrag mm.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

I forbindelse med mit IVS, har jeg (konsulent) kørt til og fra kunden (med tog) det sidste halve år. Hvordan registreres kørselsfradrag - gennem personlig forskudsopgørelse (som hvis man var fastansat i et firma), eller gøres det igennem IVS i form af kørselsgodtgørelse? Eller er det slet ikke muligt at få dækket?

Et helt andet spørgsmål som hverken Skat eller Erhvervsstyrelsen kunne svare på: Den egenkapital som man har opsparet (har ramt de 50.000), kan de blive udbetalt som løn, eller må de slet ikke røres? Er det kun ved lukning af firma at disse kan blive hivet ud af firmaet?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 18:01

Udbetaler du løn til dig selv i dit IVS?
Jeg mener ikke at man kan tage skattefri kørselsgodtgørelse (som jeg tror det er i det her tilfælde) uden at man har løn overhovedet.
Har kunden ikke betalt din transport?

Mht. dit andet spørgsmål.
Du har et IVS, og har derfor en regel om at der skal spares minimum 25% op på en bunden reserve for iværksætterselskaber.
De er bundne og kan kun bruges til at laves om til et ApS. Når den bunde reserve og startkapitel er nået 50.000 kr. i alt kan du udbetale udbytte. (Tror dog ikke at hvis du rammer de 50.001 kr., at du så kan tage xxx kroner i udbytte)

Jeg vil mene at så længe de to er på 50.000 kr. så kan du tage udbytte fra overført resultat.

Egenkapitalen kan ikke udbetales som løn, og kun som udbytte.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:10

Du bruger regningen fra DSB for biletterne og skriver i bilag hvad det er du har kørt fra og til, så betaler selskabet dem som udgift. Du skal så også passe på du rent faktisk er egentlig selvstændig og ikke i virkeligheden bare som en ansat der ved fejl fakturerer fra et selskab - for det kan være skattemæssigt dyrt

Hvis vi taler kørepenge så forudsætter det at du kører i egen bil, og må så kun udbetales mod at du samtidigt hæver helt reel løn

Du må altid tage løn ganske som du vil - De 50.000 er ikke afhængigt af din løn. Hvis du har overskud og henlægger penge til kapitalen og rammer de 50.000 kr så er det bunden kapital og må ikke som sådan hæves - den kan du få ud ved salg eller når du lukker selskabet og ikke før

Du lyder som lidt ny i det med IVS - check lige disse 12 punkter af, så du er sikker på du har dem alle ret i selskabet http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html

vh John Hannover 

Tilmeldt 27. Sep 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:58

Ja jeg udbetaler løn til mig selv, nej kunden har ikke dækket kørsel. Jeg sætter DSB regningerne ind som bilag, tak for svar :)

Har lige kigget dine punkter igennem og kan se jeg mangler forsikring. Jeg står og overvejer at lukke firmaet, er det relevant at få anskaffet sig forsikring inden da, eller får jeg en dummebøde under alle omstændigheder?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21

bare luk hurtigt - du får næppe bod - Godt nok skal forsikringsselskaber vist anmelde lukning af arbejdsskadeforsikring men da du ikke har sådan en så bliver det jo ikke problemet- Der er også klart flere forsikringsselskaber der er opmærksomme på alle nystiftede og kontakter og en dag kommer der sikkert noget fra ASK som kontrol, men her og nu ville jeg lukke hvis det er det du er i gang med 

Ingen garanti

Regn med lukning tager noget med 6-10 mdr dog http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html 

vh John H

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)