Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - underlig opgørelse fra Skat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Jun 09
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er noget helt basalt som jeg ikke forstår ....... håber at jeg kan få svar her. Beklager den lange tekst! 

Udover at have mit faste arbejde som almindelig lønmodtager, har jeg registreret mig med cvr nummer da jeg som bibeskæftigelse løser ad-hoc opgaver for én bestemt offentlig institution der ufravigeligt kræver at man har et cvr nummer (ufravigeligt selvom summen af de momspligtige ydelser ikke overstiger 50.000). Alle regninger der skrives skal henvise til cvr nummeret. Jeg er altså ikke i et ansættelsesforhold (eller hvad?) - mit cvr nummer benyttes KUN til mellemværender mellem mig og denne institution.

Jeg udfører to opgaver for denne institution:

1) udfærdigelse af bestemte former for attest som, jf. Skats juridiske vejledning - D.A.5 Momsfritagelser uden fradragsret), er undtaget moms og
2) håndtering af bestemte varer - en aktivitet som er underlagt moms.

For begge opgavers vedkommende forholder det sig således at man hver måned, i forening med en anden gruppe af personer, lægger en fælles vagtplan og indsender den til pågældende institution. Gruppen af personer har indgået en kontrakt med institutionen om at ovenstående to opgaver skal kunne løses 24 timer i døgnet alle årets dage - den indbyrdes fordeling af disse vagter skal gruppen løse internt. Man planlægger fordelingen af disse vagter én måned af gangen. Kontrakten omfatter gruppen (et vagthold) men sammensætningen af gruppen ændrer sig over tid. Ved sygdom træder en anden person fra gruppen til og binder sig til at kunne løse opgaverne for institutionen i pågældende døgn. Den enkelte kan kun pålægges at give møde og udføre ovenstående ydelser for institutionen i det pågældende vagtdøgn. I praksis står man stand-by og kan blive indkaldt med kort varsel. Det at stå stand-by ydes der *ikke* kompensation for. Først når man har udført en af disse opgaver kan der udstedes en regning. Nogle gange står man stand-by uden at blive anmodet om løse af en af disse opgaver - det kan der altså ikke udstedes faktura for. Det er vilkårene. Fra man bliver indkaldt til at udføre opgaverne må der maksimalt gå 30 minutter. For hver opgave udstedes separat faktura med reference til cvr-nummeret. Gruppen af personer der udfører disse ydelser har hver et separat cvr-nummer.

Den indbyrdes fordeling af disse to aktiviteter er uforudsigelig fra år til år men vil dog oftest - men ikke altid - afspejle de antal "vagter" som man som medlem af gruppen har forpligtet sig til hver måned.

Som tommelfingerregel vil hovedparten af ydelserne være af den ikke-momspligtige type (dvs. attest arbejde). Summen af begge former for ydelser (moms- og ikke-momspligtige) ligger for mit vedkommende på ca. 75.000 til 115.000.

Jf. denne vejledning fra Skat (http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=2234852&vId=0) synes jeg at jeg bedst kategoriseres som lønmodtager. Det gælder afsnittene "Du arbejder efter arbejdsgiverens anvisninger", "Du arbejder for arbejdsgiverens regning og risiko" men i mindre grad for afsnittet "Du arbejder som led i en aftale", eftersom opsigelse er aftalt indbyrdes i gruppen, ikke med arbejdsgiver og jeg mener ikke at jeg hører under funktionærloven eller ferieloven. Beløbet der kan faktureres for ovenstående ydelser er dog fastlagt på forhånd. Der er ingen tvivl om at der vil være tale om nettoindkomst.

Jeg oprettede mit cvr nummer med virkning fra 1/3-2016. Jeg har nu fået min opgørelse fra Skat og den ser ikke rigtig ud. Der står bl.a. følgende :

"Vi har fået oplysninger om din virksomhed, men da du tidligere har oplyst til os, at du ikke driver skattemæssig virksomhed, har vi ikke registreret oplysningerne på din årsopgørelse. Du kan se, hvad der er indberettet, under Skatteoplysninger". Når man så går ind på Skatteoplysninger står der "Rubrik 12 - Honorarer m.v.: Forskud 122.400, Selvangivet (blank) og Konteret (blank)".

Så bliver jeg bekymret ......

Jeg skal indskyde at jeg i en periode har været syg og at jeg må blankt erkende at jeg ikke har haft helt tjek på det skattemæssige.

Der er dog faktureret for alle ydelser på korrekt vis via virk.dk (med cvr nummer) og jeg har modtaget penge for alle ydelserne. Alle pengene står på min Erhvervs Nemkonto - har ikke brugt en krone af dem. Forrige år modtog jeg B-skat indbetalingskort, men det var før gruppen blev tvunget til at indgå kontrakt med institutionen. Jeg har ikke modtaget B-skat indbetalingskort i 2016 og antog at det var fordi at pengene blev indsat på erhvervs nemkonto og at jeg skulle angive min virksomheds overskud på årsopgørelsen. 

Jeg har gennemlæst korrespondance med min bank hvor både privat og erhvervs nemkonto er oprettet. Ved oprettelsen skriver banken "Vi har oprettet dit firma XYZ og din privatkonto XXXX XXXXXXX er nu tilknyttet som Nem-konto på dit cvr.nr." Da jeg undrede mig et bestemt forhold skrev jeg til banken og nu skriver de " Konto XXXX XXXXXXX som ønsket tilmeldt som firmaets nemkonto, men er ikke flyttet fra dit cpr. nr. til cvr. nummeret. Vil du gerne have den bliver flyttet?" Det er da helt galt?? 

Det lyder som om jeg får ørerne i maskinen nu!?

Er det forklaringen på ovenstående melding fra skat?

Er der en der kan give nogle fif til hvordan jeg får redet trådene ud på bedste vis inden jeg for et rap over nallerne af Skat? Jeg vil være ovenud taknemmelig for enhver hjælp jeg kan få.

Hilsener

bekymret

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:00
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 Problemet med om du er lønmodtager eller ikke kan jeg ikke overskue, men det er jo i alle fald skægt at have job med at skulle lave ex skatteblanketter og det offentlige som kræver du skal have CVR hvis ikke det ses som selvstændigt. Jeg synes nu også det kan lyde ok ud fra din beskrivelse, men sikker kan jeg ikke være

2 Du har CVR og skal derfor ud fra dit regnskab angive udvidet selvangivelse, så derfor får du ikke noget per automatik. Du skal selv lige ind i din årsopgørelse og folde den ud så du ser felterne fra 111 og frem + skatteoplysninger - du kan se hvordan her http://johnhannover.blogspot.dk/2014/03/UdvidetSelvangivelse.html 

3 Ikke helt forstået det med banken men det virker jo som om de har oprettet din konto med tilknytning som nemKonto til dit CVR, så det virker helt korrekt - men du må jo lige checke, ud fra den lidt kryptiske besked du fik, at dit CVR er korrekt tilknyttet den. Det er OK det er en personlig konto i personlig virksomhed, bare dit CVR er med som nemKonto. Du får ikke nogen ører i maskinen

4 Det med at du har både momspligtig og ikke momspligtig aktivitet og derfor er momsregistreret, betyder at du skal indberette moms rettidigt. Momsen giver så ret til momsfradrag for udgifter som alene knytter til sig til de momspligtige indtægter, og for udgifter som tages for at have både de momspligtige og momsfrie indtægter, skal du dele momsen præcis i forhold til omsætningsprocent og dermed regulere det ved årsafslutningen

Der er mange online bogholdere som let kan hjælpe dig. Du lyder ikke til at få nogen øre i maskinen som sådan

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jun 09
Skrevet kl. 13:06

Tilføjelse vedr. Skatteoplysninger fanebladet hos skat.dk:

Rubrik nummer 111 : Overskud virksomhed/udlejningsejd. : konteret 72.170"

Min virksomhed er anført under afsnittet "CVR / SE-nummer relationer"

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09

bekymret:

Tilføjelse vedr. Skatteoplysninger fanebladet hos skat.dk:

Rubrik nummer 111 : Overskud virksomhed/udlejningsejd. : konteret 72.170"

Min virksomhed er anført under afsnittet "CVR / SE-nummer relationer"

giver ikke mig fuld mening? Virker som om, din "arbejdsgiver" faktisk har indberettet et beløb på 72.170 fordi du måske ikke er momsregistreret og derfor har de indberettet som person uden CVR = SE nummer. Det skal de hvis din virksomhed ikke er momsregistreret. Så indberetter de det på dit CVR nummer som personlig indkomst

OM det så er korrekt den ikke er det ved jeg ikke for det KUNNE så være galt

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Jun 09
Skrevet kl. 14:28

Hej igen

Tak fordi du tog dig tid til at kigge nærmere på det.

Jeg tror, at jeg har luret den grundlæggende fejl i det her. Det må bunde i den måde jeg registrerede virksomheden på. Skat har - så vidt jeg kan se - på basis af hvilken "Hovedgruppe" jeg havde angivet at virksomheden hørte under, omregistreret virksomheden og det skulle jeg nok have reflekteret over og spurgt ind til. Må skrive til Skat og forelægge dem problemstillingen så forholdene kan blive bragt i orden. 

Hilsener og tak

bekymret

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)