Vi ansætter en mere på kontoret fra 1. februar og selvom det ialt kun giver fire personer, så har jeg alligevel besluttet mig for at skrive nogle klare personalepolitikker for at undgå diverse misforståelser og problemer. Det kunne jo også være vi blev flere, og så er de jo klar.
Jeg er næsten færdig, men mangler stadig nogle områder at få beskrevet (som fx. dress codes), samt at få tjekket nogle ting op på de områder jeg har fået beskrevet.
Så jeg vil meget gerne høre om der er nogle af Jer der kender nogle gode web-ressourcer hvor jeg kan hente inspiration? Enten på dansk eller engelsk. Jeg har googlet og har fundet en del amerikanske inspirationskilder. De er sådan set gode nok, men jeg kunne godt bruge danske/europæiske eksempler og råd også. Fx. fra eksisterende virksomheder.
Hvis der er nogle der gerne vil bidrage med hvad I synes er vigtig og som I inkluderede i Jeres personale håndbog, så hører jeg gerne fra Jer også.
En personalehåndbog er altid en god ide. Men husk ikke at beskrive alt for detaljeret - så bliver det for medarbejderne bare et irriterende regelsæt. Og husk også at skrive noget om hvad der feks er af personalegoder eller lign. Jeg var engang ansat i en virksomhed, hvor der i personalehåndbogen bla var beskrevet, regler for hvordan man skulle åbne vinduerne + max tilladte højde for planter på kontorerne, og så bliver livet lidt surt.
Der findes en dansk virksomhed, der hedder personaleafdelingen.dk, der har en hel del af det materiale du søger. Jeg har tilmeldt mig deres nyhedsbrev, som ofte indeholder god information - selvfølgelig mest ift dk forhold.
Der findes mange gode ressourcer, blandt andet ITEK har en del.
Udover det kan jeg foreslå dig at kigge i bogen succes af Jack Welch, den giver en lidt dybere indblik i hvad du bør have i den personale politik og hvorfor det er vigtigt at dine medarbejdere kender firmaets codeks. (Første afsnit, gav vist 69 kr for den i A-Z for en lille måneds tid siden i hardback udgave)
Har vist også en til at ligge fra geeksquad i usa, den er meget grumt penslet ud, hvilket nok kræves i en virksomhed med små 15000 medarbejdere i McD ligende tilstand ;)