Hej. Jeg har lige et måske lidt kringlet spørgsmål som jeg håber at der er nogen herinde der vil kunne svare på. Kan man oprette en virksomhed på ens forældres grund, og ansætte den ene forældre uden problemer? Tænkt eksempel. Oprette Jensens bageri på sine forældres bopæl. Ansætte sin mor til at bage kager mv, samt styre butikken og den daglige drift. Man har ikke selv sin daglige gang der, men står som ejer af virksomheden samt står for det regnskabsmæssige. Hvilke regler og lign. vil der være for dette? |
Det kan jeg ikke lige se specielle regler for. Du må godt have virksomhed hos dine forældre. OM skat vil forvente du betaler en husleje, ja måske - det må andre byde ind med, lige som der naturligvis kan være en masse regler om hvorvidt der i det hele taget må ligge et bageri på den grund + hygiejne regler osv, men det er jo ikke det du spørger ind til.
Du må godt ansætte din mor og give hende løn, bare der er rimelighed mellem løn og det udførte arbejde, så du ikke kan mistænkes for at lade en mor bruge personfradrag og evt lavere skat end du selv - ved at hun får løn uden det modsvares rimeligt af arbejde. Så længe der ikke er noget galt med løn i forhold til arbejdstid, i det her forhold som jo er nærtforbundne så kan det jo ikke være galt.
vh John Hannover