Hej alle, Først og fremmest tak fordi du gider læse/svare - sætter jeg pris på. Som så mange andre er jeg kommet på en ide. Jeg vil udvikle et håndtag i gummi. I forbindelse med udviklingen af dette, er jeg ret sikker på at der kommer nogle udgifter til følgende: 3D tegner, 3d print af prototypen, skrivelse af evt. NDA'er, mm Mit spørgsmål går på om jeg skal oprette firmaet nu (tænker det skal være et IVS, ellers et enkeltmandsfirma), eller senere? Ville gerne vente lidt, indtil jeg får undsøgt markedet osv, og får set om der er mulighed for salg. Hvis jeg venter, kan jeg så trække moms fra, med tilbagevirkende kraft, når jeg opretter firmaet (og har fakturaer for ovenstående omkostninger)? På forhånd tak, Mvh Morten |
Hej Morten.
Du kan opnå skatte- og momsmæssig fordel af de indkøb som er foretaget op til 6 måneder før virksomhedens registrering. Så du kan godt have noget aktivitet uden nødvendigvis at registrere dig allerede nu.
Kravene (Fra John Hannovers indlæg hos Dinero):
- Aktiverne er anskaffet alene med henblik på virksomheden
- Du har intet solgt uden moms inden (ikke drevet virksomhed uden moms)
- Aktiverne er købt maksimum 6 mdr inden start
- Du har ikke anvendt aktiverne privat inden opstart
- De har enkelt værdi på max 12.800 hvis de skal afskrives helt først år, ellers bliver det over tid
- Du stifter personlig virksomhed og regning er til dit navn - eller du stifter selskab, og faktura er udstedt i navn af en af stifterne eller den er stilet til f.eks selskab xxxxx ApS/IVS under stiftelse - Er faktura ikke det, så skal ting sælges ind uden moms fradrag fra dig privat til virksomheden til maksimum indkøbsprisen
- Der skal med andre ord være orden i faktura dokumentationen og formålet skal være ren drift