Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af frikøbt kontraktsklausul

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej arguins.

Interessant spørgsmål. Kan godt se at jeg måske har tænkt forkert. Jeg var tidligere medejere i et selskab. Solgte min andel, men er nu startet op igen, bare i lille skala. Der blev lavet en komkurrenceklausul, hvor jeg måtte arbejde med en noget af det vi havde lavet. Og min kollega er så fortsat med at drive firmaet, hvor han så har haft mulighed for at arbejde med de øvrige ting, vi lavede. Klausulen udløber til sommer, men nu ville han købe sig ud af den. Så jeg har fået en sum penge, for at han skal kunne arbejde med det hele. Og ja, det var selvfølgelig mig personligt, som klausulen omfattede. Så situationen er egentlig en anden, tænker jeg. Jeg har et IVS og har nu sat penge ind i firmaet. Kan det betragtes som at jeg øger firmaets egenkapital, for at nå op på de 50.000.- og lave et APS? For hvis jeg beholder pengene privat, så skal jeg jo betale skat af dem.

Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Skrevet kl. 16:25

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02

Jeg synes du skal ofre en revisor. Hvis det som det virker er dig der har kravet er det dig der får pengene og dig der så skal beskattes af det

Du kan ikke lade dit IVS modtage noget hvis det er dig der skal have pengene, uden du først selv beskattes - og så kan du bruge pengene efter skat til at øge kapititalen.

Men med mindre aftalen er mellem specifikt dit IVS og ham der betaler, så kan du ikke tage pengene ind der - for så at omdanne på basis af dem

Tag en revisor til lige rigtigt at forstå din problematik

vh John Hannover

Fra Brørup
Tilmeldt 22. Jan 17
Skrevet kl. 17:09

Tak John
Det har du nok ret i. Jeg snakker lige med en revisor.

Tak for svar.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:26

Daniel Keller:

Hej arguins.

Interessant spørgsmål. Kan godt se at jeg måske har tænkt forkert. Jeg var tidligere medejere i et selskab. Solgte min andel, men er nu startet op igen, bare i lille skala. Der blev lavet en komkurrenceklausul, hvor jeg måtte arbejde med en noget af det vi havde lavet. Og min kollega er så fortsat med at drive firmaet, hvor han så har haft mulighed for at arbejde med de øvrige ting, vi lavede. Klausulen udløber til sommer, men nu ville han købe sig ud af den. Så jeg har fået en sum penge, for at han skal kunne arbejde med det hele. Og ja, det var selvfølgelig mig personligt, som klausulen omfattede. Så situationen er egentlig en anden, tænker jeg. Jeg har et IVS og har nu sat penge ind i firmaet. Kan det betragtes som at jeg øger firmaets egenkapital, for at nå op på de 50.000.- og lave et APS? For hvis jeg beholder pengene privat, så skal jeg jo betale skat af dem.

Ud fra ovenstående, så er det dig der får kompensationen som privatperson, og tidligere medejer i føromtalte selskab.

Dette kan ikke blandes sammen med dit nuværende IVS.

Kompensationen er momsfri, og det er egentligt spørgsmålet om den ikke skal skattemæssigt behandles efter samme principper som din tidligere afståelse af anparterne.

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)