Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indskud i ApS

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Aug 13
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har oprettet et ApS
I den forbindelse vil jeg gerne skyde 60.000 udover de tvungne 50.000 kr ind i firmaet.

Hvordan gør man det på den bedste måde ? Er det en form for lån eller ? Kan jeg blive beskattet af det ?

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:47

Hvis det er fordi at ApS mangler penge, så kan du med fordel oprette en mellemregning (kortfristet lån), hvor du simpelthen overfører 60.000 kr. til selskabets konto og så bogfører at du har penge tilgode hos selskabet.

Her undgår man beskatning og du kan tage pengene ud med det samme.
Jeg vil klart bruge "mellemregningskontoen"
Huske på at selskabet aldrig må have penge tilgode hos dig, det vil være ulovligt kapitalejerlån.

Laver du en kapitalforhøjelse, skal der noget mere til.
Og her vil du først få pengene ud så snart du lukker selskabet (hvis jeg ikke tager helt fejl)

Håber det giver mening.

Tilmeldt 7. Aug 13
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:52

Det er primært for at have lidt ekstra til at lave et par små opkøb med.

Det lyder som det er en mellemregning jeg skal have gang i.

Er der nogen max periode for et sådant kortfristet lån ? Skal der beregnes renter på det, eller kan det undgås ?

Tilmeldt 4. May 16
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:55

Jeg er ikke sikker på om det er et lovkrav at der skal beregnes renter, men jeg ville gøre det 1 gang om året.
Måske med en rentesats på 1 %.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 17:12

Hvis du vælger at gøre brug af mellemregningen skal der beregnes renter af lånet som der er fradrag for i selskabet, men som du personligt skal beskattes af.

Husk på, at hvis det værste sker, og selskabet går konkurs, er der ikke fradrag for det tab du har som person til dit selskab idet du er hovedaktionær. Hvis du istedet indskyder som en kapitalforhøjelse i selskabet er der ved en eventuel konkurs fradrag for det du har indskudt i aktieindkomst eller som nedslag i din personlige skat

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24

..... eller lav det som et konvertibelt lån, hvor du får fradragret ved evt. konkurs.

Tilmeldt 11. Jan 14
Indlæg ialt: 320
Skrevet kl. 18:55

Det lyder jo som den bedste løsning

Jeg er nødt til at spørge Whiskey - har du selv erfaringer med konvertible lån?

Administrativt skal der vel gøres et eller andet for at gøre brug af konvertible lån.

Fx hvis man som hovedaktionær har et selskab med negativ egenkapital, og hvor ejeren ikke er sikker på selskabets overlevelse. Ejer vil dog stadig gerne drive selskabet videre, men i stedet for at lave en kapitalforhøjelse indskyder han 1.000.000 som et konvertibelt lån. Hvad er kursen på dette lån i et relativt nødlidende selskab og kan han ved evt. konkurs få fradrag for det hele?

Best case: selskabets drift vender og han trækker pengene ud skattefrit igen

Worst case: selskabets drift vender ikke og han får fradrag for sit konvertible lån?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40

Webmaster721:

Det er primært for at have lidt ekstra til at lave et par små opkøb med.

Det lyder som det er en mellemregning jeg skal have gang i.

Er der nogen max periode for et sådant kortfristet lån ? Skal der beregnes renter på det, eller kan det undgås ?

nej ingen max periode - og JA der skal beregnes renter og det SKAL være markedsrente (her er 1% nok svært at dokumentere selskabet kunne låne penge til på markedet  + uden grund accepterer skat derimod disconto + 4% normalt)
Det er heller ikke en fordel med lav rente, for rente er det billigste at få penge ud som faktisk

Alt det som mange slås med - er bare godt bevis for, at det ikke altid er smart at stifte selskaber med 1 kr i kapital http://johnhannover.blogspot.dk/2015/03/ivs-hvorfor-ikke-stifte-for-1-krone.html  - men dit er jo et ApS - og der har der jo i alle fald været en vis kapital formentlig - men det er da superlet at beregne en eller anden rente

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. May 16
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 08:08

Cookie - John Hannover:

nej ingen max periode - og JA der skal beregnes renter og det SKAL være markedsrente (her er 1% nok svært at dokumentere selskabet kunne låne penge til på markedet  + uden grund accepterer skat derimod disconto + 4% normalt)
Det er heller ikke en fordel med lav rente, for rente er det billigste at få penge ud som faktisk

vh John H

Bare lige et spørgsmål.

Kan man ikke argumentere for at det, hvis man personligt havde penge stående i en bank, ville det svært at få 1 % i rente (hvis man overhovedet kunne få renteindtægt), så derfor er man tilfreds med at få 1 % i renteindtægt af selskabet?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frederik-N:

Cookie - John Hannover:

vh John H

Bare lige et spørgsmål.

Kan man ikke argumentere for at det, hvis man personligt havde penge stående i en bank, ville det svært at få 1 % i rente (hvis man overhovedet kunne få renteindtægt), så derfor er man tilfreds med at få 1 % i renteindtægt af selskabet?

Nej, den argumentation kan du ikke bruge, den vender på hovedet i stedet. For det er ikke et spørgsmål om hvad aktionæren kunne få andre steder, men et spørgsmål om hvad selskabet kan låne til andre steder.

Så spørgsmålet er måske nærmere om diskonto + 4% bliver accepteret af Skat hvis man spørger dem, for kunne samme nystartede selskab (på markedsvilkår) kunne fået en kredit til samme rente?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)