Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler vedr. bortlodning

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg roder lidt med en forretningside, der har bortlodning af varer som en del af incitamentstrukturen. Jeg gætter på, at der er en række besværlige regler på det område? Kan nogen pege mig i den rigtige retning mht. yderligere information...?

På forhånd tak! :-j
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

jm1:
Jeg roder lidt med en forretningside, der har bortlodning af varer som en del af incitamentstrukturen. Jeg gætter på, at der er en række besværlige regler på det område? Kan nogen pege mig i den rigtige retning mht. yderligere information...?

På forhånd tak! :-j

Jeg går ud fra du ikke giver varerne væk uden at få noget den anden vej? Hvordan modtager du betaling, som abonnement?, provision af varens udbytte? eller noget helt tredje?

Hvilken type varer snakker vi om? alkohol, fødevarer m.fl.? Lidt væsentlig om din varer kræver en eller anden særskilt tilladelse.

Importerer du varen eller køber du selv ind i DK?  

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 10:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper_nl:

jm1:
Jeg roder lidt med en forretningside, der har bortlodning af varer som en del af incitamentstrukturen. Jeg gætter på, at der er en række besværlige regler på det område? Kan nogen pege mig i den rigtige retning mht. yderligere information...?

På forhånd tak! :-j




Jeg går ud fra du ikke giver varerne væk uden at få noget den anden vej? Hvordan modtager du betaling, som abonnement?, provision af varens udbytte? eller noget helt tredje?


Hvilken type varer snakker vi om? alkohol, fødevarer m.fl.? Lidt væsentlig om din varer kræver en eller anden særskilt tilladelse.


Importerer du varen eller køber du selv ind i DK?  



Tak for relevant input, som naturligvis allerede indgår i overvejelserne. Varerne er som udgangspunkt IT-gadgets købt i DK og betaling via donation eller abonnement.

Det var nu mere generelt relevant lovgivning på området, jeg efterlyste. Jeg formoder, at Indsamlingsloven (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=163271) finder anvendelse i denne sammenhæng - det kan nogen måske bekræfte?

:-j
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Indsamlingsloven synes jeg ikke du umiddelbart hører under - se ex

§ 3. En indsamling skal anmeldes til Indsamlingsnævnet, inden indsamlingen iværksættes, jf. dog § 4, stk. 1. Ved anmeldelse af en indsamling skal formålet med indsamlingen anføres.

Er det ikke bare et "salg" du laver - hvor du lader det være lidt frivilligt med betalingen som en donation?

Donationer der gives som tak for xxx forretningsmæssigt, og det lyder det som her, svarer mig bekendt helt til salg og behandles skatte og momsmæssigt ligesådan - Jeg læser dig som at det faktisk er et salg - 

Lidt i stil med man sælger noget software "gratis" men opfordrer brugerne til at donere xx kroner

Er det noget mere crowdfunding - så ville du ikke give en modydelse - men alene samle pengene ind som crowdfunding - og så ville det være indsamling med disse regler - 

Ved donationsbaseret crowdfunding bliver de penge, du får, betragtet som gaver, og bidragsyderne får ikke fradrag for deres donationer.

Som modtager skal du:

Er det i stedet rewardbasseret og ses com crowdfunding er reglerne her

Ved reward-baseret crowdfunding giver du bidragsyderen en ydelse eller et produkt til gengæld for bidraget (for eksempel en cd eller en billet til releaseparty). Bidragsyderen får ikke fradrag for sit bidrag. Skattemæssigt svarer modellen til et almindeligt salg af et produkt.

Som modtager skal du:

  • Betale skat af beløbet som af en almindelig salgsindtægt. Det gør du ved at oplyse beløbet på din forskudsopgørelse (felt 250) og årsopgørelse (rubrik 20)

  • Muligvis betale moms af beløbet.

Hvis bidragets størrelse er væsentligt større end ydelsen eller produktets værdi, er den overskydende værdi muligvis en ren donation

vent på Jesper_nl igen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

jm1:


Tak for relevant input, som naturligvis allerede indgår i overvejelserne. Varerne er som udgangspunkt IT-gadgets købt i DK og betaling via donation eller abonnement.

Det var nu mere generelt relevant lovgivning på området, jeg efterlyste. Jeg formoder, at Indsamlingsloven (https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=163271) finder anvendelse i denne sammenhæng - det kan nogen måske bekræfte?

:-j

Jeg kan ligesom John ikke se hvordan indsamlingsloven kommer i spil.

 

Jeg tror dine lovmæssige udfordringer ligger i skat og moms. Men det er svært at svare mere konkret når du ikke ved/oplyser hvordan konceptet er skruet sammen, det er ikke ligegyldigt om vi snakker donationer eller abonnement, måske noget helt tredje.

Særligt i forhold til moms bliver det mere kompliceret når sammenhængen mellem betaling og de varer du sælger mangler.

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for indsparkene begge to. Jeg kan fornemme at et konkret (tænkt) eksempel er på sin plads for om muligt at komme det endnu nærmere.

Lad os sige jeg kan få X flinke mennesker til at tegne et abonnement til Y kr./md. - forudbetalt. Så står jeg dag 1 med X*Y gode danske kroner.

For halvdelen af dem (X*Y/2 kr.) anskaffer jeg den nyeste kinesiske gadget, som kun lige akkurat er kommet til DK. Den gennemprygler jeg i månedens løb med en række raffinerede tests og velskrevne anmeldelser, som jeg naturligvis sørger for at dokumentere udførligt og gøre tilgængelige for abonnenterne.

Dag 30 trækker jeg lod blandt mine abonnenter, smutter i nærmeste GLS pakkeshop og sender bemeldte gadget til Helle Nielsen i Nakskov, der viste sig at være den heldige vinder.

Dag 30 om aftenen skal jeg så have fordelt de resterende X*Y/2 kr. på moms, skat, sødmælk og cigaretter.

Dag 31 holder jeg en velfortjent fridag.

Dag 32... :-j
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hænger måske ikke med- men tror jeg forstår det som

Du sælger abonnement og der får du penge som du fakturerer med moms og beskattes af. Så har du nogen udgifter - herunder importerer fra Kina gadges - som du leverer - og det kræver importregistrering og importmoms skal angives bogføres men giver hverken moms fradrag eller momsomkostning - og de er så en udgifts skattemæssigt

Af indtægten betaler du moms (som momsregistret) og udgiften udløser ikke moms men blot indberetning

Indtægt uden moms minus udgifter = overskud til skat

Så er der her en eller anden præmieform og det komplicerer også som jeg ser det, da der nu kan være tale om en præmieafgift eller direkte skattepligt for modtageren - i en her lukket konkurrence

Hvis ikke du får det klarere her så sæt dig ½ time med en revisor og se om din tanke fungerer

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Den måde du beskriver din "lodtrækning" på, er efter min opfattelse ikke en lodtrækning i traditionel forstand som den der er beskrevet i Retsinformation under "Bekendtgørelse om almennyttige lotterier" hvor en lodseddel sælges inden for en forud fastlagt kort periode.

Det er heller ikke en indsamling efter lovgivningen.

Der er tale om abonnenter og faste aftagere af bestemte produkter som betaler faste beløb pr. måned eller pr. kvartal og alene af den grund, som et plus, deltager i din selvbestaltede lodtrækning.

Det er snarere et forretningstrick som har til hensigt at få flere til at købe dine produkter.

Hvis du oplyser på din side, at du hver måned, efter nærmere af dig fastsatte regler, udtrækker en kunde som evt. har foretaget en bestemt handling og gratis giver denne kunde en gave, skal "gaven" jo blot indgå i dit sædvanlige regnskab.

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 21
Fra  jakel.dk Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for gode svar, der giver stof til eftertanke - og videre benarbejde. :-j
_
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)