Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kilometergodtgørelse i Dinero ?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :

KS71:

Tak John.

Men som jeg lige beskrev, med at indtaste for 10.000 kr kørsel i Dinero, så mit overskud går fra 100.000 kr til 90.000 kr, er jo som der selv står i Dineroøs guide, punkt 1 - som du copy/pasted.

Jeg tror jeg vælger at indtaste min kørsel + overskud i min selvangivelse, og så friholde Dinero for min kørsel.

- Kim -

korrekt - det ville det også gøre hvis du tog det som udgift og hævede pengene - som man ikke må for skat - det som de gør smart om noget - er at det i stedet for at gå mod udbetaling direkte går i egenkapital primo. Så kan man om man vil jo hæve selv, men det letteste er efter min mening bare at tage det over skatten - og uanset hvad skal beløbet i den særlige rubrik til kørselsgodtgørelse ved selvangivelsen

Du kan fra min blog om kørselsgodtgørelse se min skriftlige korrespondance med skat - jeg spurgte:

Hvordan forholder man sig til kørepenge i personlig virksomhed

Skats juridiske vejledning http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061753&chk=211047s og jeres angivelse under pt A i http://www.tax.dk/pjecer/koerselsgodtgoerelse_selvstaendige.htm siger klart, at selvstændige IKKE må udbetale kørepenge som udgift men skal tage disse som FRADRAG i personlig indkomst (skatteregulering) 

Er der nye tider, hvor skat accepterer, at også f.eks. enkeltmandsvirksomheder må tage beløbet som udgift direkte i regnskabet og udbetale det - modsat at tage det som fradrag?

Mange synes jo det er mere naturligt at tage det som udgift og udbetale, og jeg hører flere sige, at skat nu fuldt accepterer man tager det som udgift i regnskabet og udbetaler det til sig selv over firmaet - i stedet for at tage det, som loven siger - som fradrag

Kan det mon besvares skriftligt her?

på forhånd altid tak for gode svar
Og fik følgende klare svar:
Hej John

Nej det kan ikke bekræftes her. Man skal tage det som et fradrag.

Med venlig hilsen
Rune Hedegaard

Jeg spurgte så igen om man blot kunne modpostere på en særkonto i status - frem for udbetaling:

Skal der så modposteres på en konto for kørepenge i status, når det udgiftsføres men ikke udbetales, således at det jo derved fremkommer som fradrag?

Svar - Ja det lyder som mulig god løsning   Der er tale om en skattemæssig postering, som er med til at reducere det skattepligtige overskud og det udbetales ikke.

---------

Fordelen er Dinero er så vidt jeg forstår en nulstilling ved skift af regnskabsår da årets resultat i princip "nulstiller" - men jeg ville tage det selv i selvangivelsen - lige så let

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 17:19

Gør som Thomas skriver krediter privat eller mellmregning

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38

kah:

Gør som Thomas skriver krediter privat eller mellmregning

jeg tror det er klogt hvis man vil have det ind i Dinero at bruge den statuskonto - kreditere  60100 i egenkapitalen - som de har sat til det - jeg tror det f.eks. betyder at man får tallene korrekt til udvidet selvangivelse inkl. kørselsgodtgørelsen - så jeg ville HVIS jeg tog det ind, følge deres anvisning med 60100 som modkonto til driftskontoen for netop - kørsel i egen bil - når nu de har indrettet programmet specielt til det formål med de to konti (og mulighed for tal til selvangivelse for personlig virksomhed) Big Smile

Man skal vel i udvidet selvangivelse ikke angive noget om kørepenge når de tages som skatteregulering eller direkte i regnskabet?

Man skal jo have egen rubrik til fri telefon som selvstændig når beløbet lægges til som jeg husker det så lidt underligt man ikke også der bare kan regulere resultatet?

vh John Hannover

Tilmeldt 30. Oct 18
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:20
Hej John,
Du skriver følgende:
Bogføring -> Opret bilag -> Under diverse, vælg Finansbilag -> Udfyld bilaget som vist i nedenstående. Vi modposterer på 60100: Egenkapital Primo, da du som nævnt ikke må udbetale kørepenge til dig selv som ejer af en enkeltmandsvirksomhed eller et I/S. I eksemplet har vi kørt 1.000 km. i løbet af året.
Hvad skal jeg vælge i fanen "KONTO"?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13

Vil mene det var beskrevet - det er Dineros beskrivelse men lad være med at bogføre det overhovedet - Bare gem kørebog og reducer dit resultat til skat med beløbet 

Venlig hilsen JOhn Hannover

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)