Hej. Jeg er efterhånden kommet godt i gang med min nye virksomhed. Så nu er der dukket nogle problem stillinger op vedrørende regnskab, som jeg håber at I kan hjælpe med. Min virksomhed kører ud til kunder og skifter defekte iPhone skærme og i den forbindelse bruger jeg en gang imellem nogle små reservedele (ud over selve skærmen selvfølgelig 😉) Disse små skruer og andre småting er indkøbt uden moms og bogført som reservedele,men hvad gør jeg når jeg bruger af disse småting. De bliver ikke skrevet på kundens faktura, da det kun er i småtingsafdelingen, så man kan sige at jeg "selv" betaler for dette forbrug. Men hvordan bogføres dette forbrug, og skal det overhovedet bogføres. (Det er en enkeltmandsvirksomhed). Synes det virker som meget arbejde, hvis jeg skal sidde og tælle små skruer og andre småting, når lagret skal gøres op sidst på året. Håber I har svaret på dette novice spørgsmål.
Du kan jo gøre som mange andre gør, lave et varenummer der hedder hjælpematerialer og så finde en pris på dette. På de fakturaer jeg har set omfatter dette: loddetin, krympeflex, småskruer osv.
Det var den mulighed jeg helst ville undgå, da jeg er bange for at det giver for meget regnskabs arbejde.
Bliver jeg på den måde ikke nødt til at holde styr på hvor meget "loddetin og tape" jeg har brugt?
Tænkte på hvad feks. et rengørings firma gør med deres forbrugsvarer.
Der får kunderne jo også bare en faktura på en gang rengøring.
Men firmaet har brugt både klude og lidt rengørings middel.
Hvordan bogfører de det forbrug som er nødvendige for at levere deres service?
Kan man nøjes med at bogfører indkøbet som "småanskaffelser" og så skal der ikke gøres mere ved det?
Ja hvis det er alm små forbrugsvarer loddetin ovs kan du tage det som udgift. HAR du et lager af værdi per 31/12 - så opgør du det og flytter det den ene gang om året - fra vareregulering i drift til indkøbspris uden moms og ned til varelager i status (og fremover bare forskellen)
Helt små forbrugsvarer som loddetin o.l som ikke udgør lagerværdi påvirker ikke, men eller - har den en værdi som lager, som skal det lige tælles op den ene gang (mindst)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER