Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføringsdato af kontant køb

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Apr 15
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis jeg har købt noget til min virksomhed f.eks. d. 10. i en måned og betalt med virksomhedens dankort men pengene først bliver trukket og bogført på virksomhedens bankkonto d. 11. - hvilken dag skal det så bogføres?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:48

Som udgangspunkt bogføres på fakturadato altid -Dette specielt fordi moms jo skal være på den dato, og du risikerer banken trækker i et andet moms kvartal

Alle regnskabsprogrammer har muligheden for at vælge betalt via bank samme dag, eller kasse, eller som her, via kreditorer = beløbet bogføres som udgift og modkonto er "kreditorer udestående" eller tilsvarende navn. Når så beløbet trækkes i banken, så bogføres - debet "kreditorer udestående og kredit (minus) bank

Det lyder mere som et mastercard end dankort - og her kan du med fordel lave en ny kreditor udestående som hedder netop MasterCard, for så kan du også se, hvor meget der helt konkret vil blive trukket på det næste gang samlet - i dit regnskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 15
Skrevet kl. 09:53

Tak for dit hurtige svar, John.

Der er bestemt tale om et dankort. Men når man køber noget over middag (eller i hvert fald sent på dagen), bliver det jo ofte først trukket dagen efter.

Men kort sagt, burde jeg altså sætte fakturadato til d. 10. og betalingsdato til d. 11. Er det rigtigt forstået?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47165
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:56

nå sorry jeg troede det var den 11 næste måned. Jeg ville bare bogføre på bankdatoen så - med mindre faktura og betaling er to forskellige momsperioder - for at undgå at skulle bogføre mere end en gang

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Apr 15
Skrevet kl. 09:58

Nåeh, jeg skulle måske have formuleret det lidt klarere. ;-)
Præcis, det ville nemlig være livet bøvlet at bogføre det to gange. Tusind tak for den hurtige hjælp!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)