Hvis jeg har købt noget til min virksomhed f.eks. d. 10. i en måned og betalt med virksomhedens dankort men pengene først bliver trukket og bogført på virksomhedens bankkonto d. 11. - hvilken dag skal det så bogføres?
Som udgangspunkt bogføres på fakturadato altid -Dette specielt fordi moms jo skal være på den dato, og du risikerer banken trækker i et andet moms kvartal
Alle regnskabsprogrammer har muligheden for at vælge betalt via bank samme dag, eller kasse, eller som her, via kreditorer = beløbet bogføres som udgift og modkonto er "kreditorer udestående" eller tilsvarende navn. Når så beløbet trækkes i banken, så bogføres - debet "kreditorer udestående og kredit (minus) bank
Det lyder mere som et mastercard end dankort - og her kan du med fordel lave en ny kreditor udestående som hedder netop MasterCard, for så kan du også se, hvor meget der helt konkret vil blive trukket på det næste gang samlet - i dit regnskab
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er bestemt tale om et dankort. Men når man køber noget over middag (eller i hvert fald sent på dagen), bliver det jo ofte først trukket dagen efter.
Men kort sagt, burde jeg altså sætte fakturadato til d. 10. og betalingsdato til d. 11. Er det rigtigt forstået?
nå sorry jeg troede det var den 11 næste måned. Jeg ville bare bogføre på bankdatoen så - med mindre faktura og betaling er to forskellige momsperioder - for at undgå at skulle bogføre mere end en gang
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Nåeh, jeg skulle måske have formuleret det lidt klarere. ;-) Præcis, det ville nemlig være livet bøvlet at bogføre det to gange. Tusind tak for den hurtige hjælp!