-Helt praktisk vil jeg gerne høre, hvor "nødvendig" en
revisor er fra start af - kan I anbefale at have en revisor til at kigge på ens sager? (jeg ved knap nok hvad de vil se når man kun starter op) Vil gerne være fri for hovedpiner senere!
Selv med revisorer kan du få "hovedpine". Husk at 'revisor' ikke er en beskyttet titel. Skal du have lidt sikkerhed for noget, skal du have fat i en "registreret revisor" eller "statsautoriseret". Til en opstart skulle en bogholder (som mig, f.eks.) være nok løbende, men til årsafslutning med årsrapport og selvangivelse m.v. vil det være godt med en revisor i baghånden. Det afhænger også af, om du selv vil bogføre.
-Mit arbejdsområde har at gøre med udlejning af værelser for private - er det en god ide at få kigget mine arbejdsopgaver igennem af en
advokat? Frygter selvfølgelig at stå dumt hvis udlejer/lejer bliver sure på hinanden (det skulle de ikke, men den éne gang kan jo ødelægge meget!)
-Er der nogen grund til at få kontakt til en advokat derudover?
-Kan I anbefale at bruge vedtægtsskabelonerne herinde fra? Har I brugt dem?
2 sider af næsten samme sag. Ja, du bør have advokat indover. Jeg kan ikke se, om det kan betale sig, at du selv brygger noget sammen for bagefter at lade advokaten se det igennem. Ring til én eller to - det koster ikke noget.
-Jeg vil gerne have et holding IVS som skal eje mit driftsselskab IVS. Mest i forhold til senere, hvis jeg skal have en partner eller nogen vil købe andele. Men er det egentlig bare ekstra arbejde for mig, eller bliver jeg glad for det i det lange løb?
Se Johns kommentar vedrørende IVS. Det er fornuftigt at have Holding fra starten, hvis du har en idé om senere måske at skulle handle selskaber og/eller andele heraf.
-Regnskabsprogram: Jeg regner med at bruge
dinero her fra start af.
Jeg vil tro, at Dinero kan håndtere det - men prøv det i en prøveversion. Så får du også mærket efter, om du kan lide layout og brugergrænseflade. Giv lige dig selv en halv times tid på tilsvarende versioner af de andre programmer, f.eks de, som kommer fra i Google. Husk, at du kan trække opstartsudgifter fra, inden du får indtægter. Det gælder også moms.
Det lyder i øvrigt spændende. Skriv gerne og fortæl, hvordan det går! God vind!