Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Stensved
Tilmeldt 6. Sep 16
Indlæg ialt: 17
Fra  Tanja Kaas Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have valgt en A-kasse og synes det er lidt af en jungle.

Hvilken A-kasse bruger du og hvorfor har du valgt den?

/Tanja

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1511
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 15:13

Ja, det er det.

Jeg har valgt CA-Akasse, fordi det er økonomernes a-kasse og jeg er økonom. De har en OK ordning med advokathjælp som er ret godt at have, hvis man er lønmodtager. Når jeg går 100% freelance, kan man ikke bruge a-kassen til noget. :-)

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 15:30

Tanja Kaas Æbelø:

Jeg skal have valgt en A-kasse og synes det er lidt af en jungle.

Hvilken A-kasse bruger du og hvorfor har du valgt den?

/Tanja

Ingen!

Som selvstændig har du ingen sikkerhed. Hvis du ikke tjener nok til at holde din virksomhed gående så kvalificerer du ikke til understøttelse, og selvom du skulle komme i den situation at du har nogle gode år og så går skidt, så skal alt lukkes, sælges, likvideres før du kan få noget.

Den bedste beskyttelse du kan få er at lægge tilside til dårlige tider hvis du som selvstændig har råd.

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 15:52

Krifa Erhverv - A-kasse for selvstændige. Okay, det er et farvet valg, da jeg arbejder i A-kassen; men velkommen

Ønsker dog at gøre opmærksom på vigtigheden af at være i en A-kasse; måske især i forbindelse med opstart af selvstændig virksomhed. Hvis du er i en A-kasse i forvejen og har dagpengeret igennem dette; da vil denne dagpengeret være dit sikkerhedsnet i forbindelse med opstart. Hvis drømmen ikke holder og du bliver nødt til at ophøre igen efter f. eks. et halvt år, da vil du (alt andet lige) have mulighed for dagpenge.

En anden i tråden giver udtryk for at det er håbløst at få noget fra en A-kasse som selvstændig. Dette er ikke korrekt; med det er rigtig at der er nogle regler der skal opfyldes. Hvis man er selvstændig som hovedbeskæftigelse da skal man ophøre helt med virksomheden inden man vil have mulighed for at modtage dagpenge. Man kan ikke få dagpenge hvis der i en kortere periode er for lidt at lave i virksomheden. A-kassesikkerheden gælder hvis du ophører helt med virksomheden.

Hvis du ikke tidligere har været i en A-kasse da skal du optjene dagpengeret på den selvstændige virksomhed. Der er i den forbindelse nogle regler der skal opfyldes; ligesom der er regler for udregning af dagpengesats.

Kontakt evt. Krifa Erhverv (72277800) for konkret vejledning i din situation.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 16:08

Jan Vindum Fredensborg:
En anden i tråden giver udtryk for at det er håbløst at få noget fra en A-kasse som selvstændig. Dette er ikke korrekt; med det er rigtig at der er nogle regler der skal opfyldes. Hvis man er selvstændig som hovedbeskæftigelse da skal man ophøre helt med virksomheden inden man vil have mulighed for at modtage dagpenge. Man kan ikke få dagpenge hvis der i en kortere periode er for lidt at lave i virksomheden. A-kassesikkerheden gælder hvis du ophører helt med virksomheden.

Lad nu venligts være at stikke folk blår i øjnene, så tag lige og forklare OGSÅ hvad kravene er til at du bibeholder dagpengeretten, for det du lægger op til er rent optrækkeri.

Som jeg husker det skal du 24 måneder sammenhængende ud af de tre seneste år have haft en indtægt over ca 25000 om måneden, og det er ret sjældent at en stabil indtægt i det leje får folk til at lukke bixen. Der er et hav af regler for at du bliver betragtet som være selvstændig som hovederhverv. Hvis du eks har decideret tab vil skat og akassen betragte dit firma som en hobby, og så har du udover at tabe penge også betalt for noget du ikke kan få.

Hvis det er en selskabskonstruktion så skal selskabsstyrelsen have regestreret lukningen, og der er en masse juristeri hvor der formodentlig er mindre end 25% af selvstændige som kan få ydelser. 

Tag lige og forklar hele billedet, for der er meget lille chance for at det er godt for en selvstændig at betale til en Akasse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32

BroncofanDK:
om jeg husker det skal du 24 måneder sammenhængende ud af de tre seneste år have haft en indtægt over ca 25000 om måneden, og det er ret sjældent at en stabil indtægt i det leje får folk til at lukke bixen

det er nu ikke korrekt- for selvstændige og for ejere af selskaber er det som eksempel blot de to bedste af de seneste 5 år man skal have haft en overskud (med lidt regulering for rente mm) / løn omkring de 268.000 for fulde dagpenge (og mindre for ikke fulde)

Det betyder i praksis at du kan have haft løn/overskud i 2012 og 2013 for så at det gå galt - og ikke tjene penge i 2014 og 2015 og måske få underskud i 2016

Der kan du få dagpenge forenklet forkaret - ud fra de to år 2012 og 2013 helt alene - Du skal så bare have lukket - eller solgt inden udgangen af det 6 år - i eksemplet altså i slutningen af 2017

Der kan godt være en del selvstændige som oplever en række gode år, og så faktisk har 3,8 år derefter hvor de må indse den ikke går. Det er ret lang tid

Det er også vigtigt argument, at en del jo HAR dagpengeret fra lønmodtager job inden, og melder man sig så ud eller ikke ind i ny for selvstændige - så mistes dagpengeretten jo, og der kan sagtens være nogen der må smække døren i allerede efter først år - og så få dagpenge efter 5 ugers karantæne.

I selskaber skal man blot kunne bevise man har indsendt anmodning om skatteerklæring - eller have solgt - eller være tvangslukket - Indsendelse af anmodening om lukning ved erklæring accepteres i alle fald af ASE som til strækkeligt, der skal ikke afventes færdig procedure. Indsendelse af anmodning om lukning ved erklæring kan klare på dage eller uger i alle fald

Det er korrekt - at hvis ikke man skal holde liv i dagpenge ret fra tidl lønmodtager job og IKKE kan skabe et par gode år som minimum, så er det penge ud af vinduet. Det er brandforsikringer forhåbentlig også. Ingen ved have brand eller gå ned med virksomheden

Jeg synes der er gode argumenter både for og imod. 

ASE koster f.eks. 435 kr per måned og der er skattefradrag så HVIS man siden kan få dagpenge på ca 18.000 om mdr i 24 mdr er det jo ikke helt spildt. (og nej ingen håber vel på 24 mdr på dagpenge)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)