Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Register for dårlige forsendelsesmodtagere...

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Vamdrup
Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Soft IT Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, vi er helt enige om, at du kan spore data tilbage til et token, hvis altså du har data i hånden i forvejen.

Anyway! Spørgsmålet er nu også mere, om det rent faktisk ville være lovligt, at gøre dette, så det er vist en jurist der er brug for, for at komme videre.

Såvidt jeg ved, anvender Dinero nogenlunde samme teknik (altså data om kunders kunder) til at undersøge om en kundes kunde er dårlig betaler og dermed advare  om, at den kunde måske ikke skal have kredit (jeg synes i det mindste jeg har læst om sådan en feature i et af Martin Thorborgs utallige opslag). Der må være nogen fra Dinero som kan svare på dette... :-)

Det er muligt at forskellen mellem Dinero's og min løsning er, at Dinero ikke deler data med andre virksomheder, men anvender det internt i Dinero.

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skriver - hvis altså du har data i hånden i forvejen. Du skal også have mine data i forvejen for at slå mange andre ting op. Hvis du laver sådan en service så kan jeg jo uden videre finde data på min nabo, min genbo, mine venner, familie, osv. 

Derfor jeg argumenterer at du faktisk gemmer persondata, uanset om det er krypteret eller ej. Og derfor ulovligt. 

Jeg aner ikke hvad dinero gør. Hvis de ikke tilbyder sådan en service vidt og bredt i det offentlige rum, så kan det nok gå under radaren. Ligesom du vil kunne hvis du laver en webservice for webshops der bruger et hash. 

Men lovligt, tvivler jeg på. 

Fra Vamdrup
Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Soft IT Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Såvidt jeg forstår persondataloven (§7 stk.1) er der ikke noget galt med at gemme oplysninger om navn og adresse (ret mig gerne, hvis jeg tager fejl).

Desuden er der tale om en service, som giver en anbefaling på grundlag af opsamlede adfærdsdata og altså ikke adfærdsdata som sådan (selvom de nok kan afledes af anbefalingen). Ydermere er det et krav til forhandleren, at deres handelsbetingelser/persondatapolitik udstyres med en pasus omkring deling af data med tredjepart, såfremt en forsendelse ikke modtages eller noget lign. juraspeak der dækker dette samtykke, som kunden skal give.

Det vil givetvis nok være en service, man skal betale for at anvende og den vil være rettet mod webshops og andre der sender varer til kunder via brevforsendelser. Om det så holder den under radaren ved jeg ikke... :-)

Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke gennemskue den lovgivning. Det jeg startede med at svare på, og som jeg så gentager er - om det er lovligt eller ikke lovligt afhænger ikke af om du krypterer brugerdata - da du i mine tekniske øjne stadig gemmer brugerdata. 

Så hvis det er i orden i forhold til persondataloven, at gemme køberes navn og adresse (med deres samtykke skjult godt under betingelser) og så koble den data på om de modtager eller afviser at have modtaget pakker, så er det fint. Hvis ikke, mener jeg det er fløjtende ligegyldigt hvordan du så gemmer dataene. 

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Det er desværre ikke lovlingt og det er der en god grund til. Da det kun er offentlig myndigheder der har lov til at regisrere og samle data om os. 

Der er enkelt undtagelser.


God arbejdslyst!!

René

Fra Vamdrup
Tilmeldt 10. Dec 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Soft IT Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indspark, René, men jeg er nød til at udfordre dig lidt på dit udsagn.

Hvis det du siger passer, så skal alle sociale medier og andre sites og virksomheder der registrerer data om folk, jo lukkes ned. Det lyder jo himmelråbende forkert.

Jeg er nød til at bede dig henvise til dokumentation for denne påstand, da jeg mener det vil have vidtgående konsekvenser for brugen af internettet her i landet, hvis det er korrekt, hvad du påstår. Jeg kan i det mindste ikke finde belæg for din påstand i Persondataloven, hvilket må være det dokument der er udgangspunkt for diskussionen.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

René Gundel Nielsen:
Det er desværre ikke lovlingt og det er der en god grund til. Da det kun er offentlig myndigheder der har lov til at regisrere og samle data om os.
Det er lovligt så længe formålet med registreringen er gjort klart for brugeren. Du ville jo f.eks. ikke kunne drive en webshop hvis du ikke måtte samle data om personen.

Der hvor du kommer på kant med loven er hvis du deler data, og bruger det til andre formål end det som brugeren har givet tilsagn til. 

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 15
Indlæg ialt: 710
Fra  www.kiddio.com Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jan Hansen:
Jeg er nød til at bede dig henvise til dokumentation for denne påstand, da jeg mener det vil have vidtgående konsekvenser for brugen af internettet her i landet, hvis det er korrekt, hvad du påstår. Jeg kan i det mindste ikke finde belæg for din påstand i Persondataloven, hvilket må være det dokument der er udgangspunkt for diskussionen.

Nu taler vi om en central registrering, en form for centralt register med folk som ikke afhenter deres pakker. Det er ulovligt. En sted hvor erhvervsdrivene kan gå hen og finde informationer om en kunde man er usikker på.

Det er ikke lovligt.

God arbejdslyst!!

René

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

persondataloven citat

§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den registrerede er part i, eller af hensyn til gennemførelse af foranstaltninger, der træffes på den registreredes anmodning forud for indgåelsen af en sådan aftale,

3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige,

4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes vitale interesser,

5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse,

6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt, eller

7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens § 6 a.

Stk. 3. Videregivelse og anvendelse som nævnt i stk. 2 kan dog ske uden samtykke, hvis der er tale om generelle kundeoplysninger, der danner grundlag for inddeling i kundekategorier, og hvis betingelserne i stk. 1, nr. 7, er opfyldt.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser det, så vil man vel kunne lave en billigere forsendelsesmetode, hvor man så beder kunden afkrydse at de er indforståede med at de kan blive registreret i et register givet nogle forhold.

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)