Jeg kan godt høre og læse i din bog, at du ikke er stor tilhænger af et holding. En revisor på Holding koster max. 10t - hvis man selv har styr på transaktionerne.
De to store fordele jeg ser ved holding er
1) Hvis man sælger biksen, så ryger pengene i et Holding, hvorfra man kan lagre eller geninvestere. Alternativet er, at alle pengene skal ud privat - og topbeskattes.
2) Når man er 2+ ejere, så kan man overføre overskud til Holding-selskaber - og derfra selv afgøre skæbnen for de midler.
Uanset - dine inputs og din bog er med i min makkers beslutningsproces. Så må han afgør det :-)
du har helt ret i din to punkter som begge er vigtige punkter ved holding. Hvis en ejer ikke vil have pengene ud så er holding jo oplagt nok ved flere ejere (ellers kunne man jo bare beholde dem i drift på samme betingelse - men med flere ejere giver det jo fleksibilitet - hvis EN vil have pengene selv og en anden ikke vil
For dig har det vel ikke den store betydning hvad din makker vælger - måske kun hvis det kunne betyde han ikke vil udlodde udbytte personligt og du vil som holding
Du har ret - det er 1 kr. til et HOLDING IVS - og 25.000 til DRIFT APS.
Jo, det kan godt have betydning, at vi begge har et holding. Hvis vi eks. har et overskud på 500t et år. Jeg foreslår, at vi udlodder 200t til hver af os i udbytte. Mine går til Holding og derfra kan jeg trække et udbytte til 27% beskatning. Resten lader jeg stå i Holding. Men min makker...han skal så trække 200t ud - de første ca. 100t til 27% - resten bliver til topskat.
Du har ret - det er 1 kr. til et HOLDING IVS - og 25.000 til DRIFT APS.
Jo, det kan godt have betydning, at vi begge har et holding. Hvis vi eks. har et overskud på 500t et år. Jeg foreslår, at vi udlodder 200t til hver af os i udbytte. Mine går til Holding og derfra kan jeg trække et udbytte til 27% beskatning. Resten lader jeg stå i Holding. Men min makker...han skal så trække 200t ud - de første ca. 100t til 27% - resten bliver til topskat.
du kan da kun trække 100.000 (ægtepar) til de 27% - resten er til 42% og sammen med selskabsskat er det jo helt samme som topskat - og jo mere du lader evt overskud akkumulere, jo mere sikker er du på at det bliver så meget, at du i alle fald kun kan få det ud til topskat. Om så topskattegrænsen nu hæves - også betyder de ændrer ved grænsen for de 27% er næste spørgsmål og usikkerhed - for ellers er topskattegrænsen lavere for udbytte end for anden indkomst
Du skal bare vælge som DU vil, og hvad makker vælger har kun betydning i forhold til hvis du mener I kan have modsatte interesse i forhold til hævning af udbytte
Min pointe er at det ikke har betydning for dig direkte om han har et holdinselskab eller ej. At fravælge et holdinselskab fra start er jo kun hans egen forhold der påvirkes. Kunne jo være at han ville foretrække ikke at have omkostningerne ved et holdingselskab før der er udsigt til udbytte.
Argumentet for at begge har et holdinselskab kunne så modsat være at man ikke kommer i en situation hvor man umiddelbart har modsatrettede intetesser ved udbytte, jf. dit eget eksempel.