Ja. Der skal betales udbytteskat. De aktuelle satser er som nævnt af Frederik ovenfor. |
Sharifpat:Min partner siger, han vil godt købe mig ud, hvis jeg vil og udbetaler mig 800000kr. Jeg kan også købe ham ud. Men min henvendelse peger på de ca. 400000Kr. som står på firmaet bank konto... Min partner mener at de er firmaet penge og ikke vores og derfor skal følge med firmaet ligegyldig om jeg køber ham ud eller omvendt? Hvad siger loven, hvad siger du?
at det har din partner helt ret i - og den pris han vil købe dig ud for - 800.000 kr det må ske med penge fra ham privat, som jeg også forstår han vil
De 400.000 er selskabets. Forudsat der er en fri kapital på 400.000 eller - et andet beløb, så kan der udbetales udbytte med 27% for de første ca 50.000 (dobbelt op ægtepar - (mange vil jo ofte måske have brugt det bundfradrag på andre aktier) og 42% derudover - de 400.000 kr er jo bare en del af denne værdi på ialt 1.6 mio
Det er helt lige meget om vi taler om pengene i banken eller andre værdier - af disse 1,6 mio som er den samlede værdi I er enige om.
Køber han dig ud for 800.000 for din halvdel, så vil du skulle betale aktieindkomst skat af det beløb minus det beløb du oprindeligt har indskudt som kapital som udgangspunkt
Jeg synes du skal få en revisor ind over, så du forstår sammenhængene og ikke siden måske fortryder et valg
vh John Hannover
Bliv gratis medlem