Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opsparing i firma - hvad kan bedst betale sig?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står i den heldige situation at jeg har penge nok på min privatkonto, så jeg står ikke akut og skal bruge penge.

Desuden har jeg et drift og et holding firma - begge aps.

Jeg har en hel del indtægter i mit driftfirma, og stort set ingen udgifter.

Normalt ville man jo udbetale løn op til topskattegrænsen for at spare mest muligt i skat, hvilket jo også er fint.

Men - hvis man ser det i et investerings perspektiv, kan det så virkelig bedst betale sig at udbetale løn og betale den skat af pengene der jo alligevel skal til for at få dem ud (42% eller noget i den stil), eller kan det bedre betale sig bare at lade pengene blive i mit firma og bare investere dem i lejligheder, aktier osv. for at få flest muligt penge til at avle mest muligt? Jeg tænker at investeringsvolumen er langt større hvis det hele bliver i firmaet og bliver investeret i forskellige ting, og dermed bliver afkastet så også størst..men min revisor siger det alligevel bedst kan betale sig at udbetale de knap 500K om året i løn (selvom jeg ikke har brug for dem) og så investere privat. Det har jeg virkelig svært ved at forstå...Er der nogen herinde der kan give mig deres mening? og evt. forklare mig hvorfor jeg tager fejl?

Tak på forhånd :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

jeg er umiddelbart enig med din revisor. Løn til 42% er billigeste mulighed sammen med evt udbytte op til 27% grænsen er brugt  - for at få penge ud af selskabet

Du kan lade dem stå og så betales 22% selskabsskat og så investere i aktier men det er ikke i sig selv en fordel i selskabsform - hvor de lagerbeskattes hvert år og igen - når gevinsten skal ud, så bliver det enten som løn, måske også så i topskatteområdet - eller udbytte med 27 - 42% - så - første 22% lagerskat og så 27/42% skat af gevinsten når du skal ha den ud. Alt andet lig - bedre at investere privat

Derfor - mest enig med revisoren med mindre der ligger andet i sagen

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 19:10

Hej John,

Tak for hurtigt svar.

Hvad vil lagerbeskatning egentlig sige?

Og hvis jeg får 100kr. ind, hvor mange af dem kan jeg så få ud til mig selv i sidste ende (hvis man glemmer moms og antager jeg betaler 42% i skat)?

(100-42 = 58)% af (100-22,5 = 77,5) kr. altså 44,95 kr. ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39

bumle90:

Hej John,

Tak for hurtigt svar.

Hvad vil lagerbeskatning egentlig sige?

Og hvis jeg får 100kr. ind, hvor mange af dem kan jeg så få ud til mig selv i sidste ende (hvis man glemmer moms og antager jeg betaler 42% i skat)?

(100-42 = 58)% af (100-22,5 = 77,5) kr. altså 44,95 kr. ?

lagerbeskatning er at værdien gøres op 31/12 og man beskattes af evt stigning (+ naturligvis af rente indtægten) med de 22%

Så for at få pengene ud selv, skal du jo mindst af med 27% udbytteskat (op til ca 100.000 kr for ægtepar). De 22% + 27% vil svare ca til de 42% personlig skat og over grænsen til 42% vil du betale topskat når det er først 22% selskabsskat og så 42% udbytteskat

Som privat kan du nøjes med 27% af de første 100.000 og så 42 % derefter - frem for 42% af første og ca 55% derefter (eller ca 44 kr tilbage for hver 100)

Derfor er det en god regel, at hæve løn op til topskat og derefter udbytte op til 27% grænse "altid"

vh Jhn Hannover

venligst John Hannover

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1110
Skrevet kl. 20:58

Lagerbeskatning vil det ikke sige dwet er ældste aktier der sælges først ved et falg

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04

kah:

Lagerbeskatning vil det ikke sige dwet er ældste aktier der sælges først ved et falg

lagerbeskatning af aktier ejet af kapital selskab vil sige årlig opgørelse og beskatning af stigningen hvert år (som du også kender ordet fra lagerbeskatning af en del  lagerbeskattede investerings foreninger for private)

For selskaber gælder det alle børsnoterede aktier - lidt i stil med PAL skat i pensioner

Det er del af den "nye lov" om beskatning af den type investeringer i selskaber (mon det var 2010)

det er forskellen mellem primo året (sidste års ultimo) eller købskurs under året - som beskattes ud fra 31/12 ultimo kursen for papiret. gevinst beskattes så - tab kan fremskrives "for evigt"

For unoterede aktier gælder at det er muligt at vælge realisationsprincippet.

Her lidt om det- det var sammen med afskaffelsen af 3 år reglen http://www.hulgaardadvokater.dk/450 

Apropos PAL skat på pensioner, som jo også er lagerskat - så har man der en lille ekstra fordel, idet betalt PAL skat seneste 5 år inden en udbetaling refunderes, i form af evt for meget opkrævet PAL lager skat de seneste 5 år.
Skulle pensionsformuen falder i over 5 år, vil man dog have betalt skat af en stigning i lageropgørelse, som så ikke kommer ud ved udbetaling af pensionen. 

vh John H

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)