Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Omvendt forældrekøb som ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. May 15
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge aminoer

Jeg skal på forhånd beklage at stille dette spørgsmål i et forum om iværksætteri, men jeg oplever ofte, at folk herinde - der før har hjulpet mig betragteligt - har en bred viden og giver særdeles brugbare råd, så jeg gør forsøget.

Min kone og jeg overvejer at købe en ejerlejlighed. I første omgang for at lave et omvendt forældrekøb, hvor min mor, som vi gerne vil have lidt tættere på, bor i lejligheden. Og i anden omgang fordi vi gerne selv vil bo der, når vi bliver ældre og børnene er flyttet hjemmefra. Vi skal ud og låne cirka 2 millioner kroner i realkredit for at realisere købet.

Mit spørgsmål er: Bør og må vi oprette et ApS og drive lejligheden gennem det, således at selskabet bliver ejer af lejligheden, der så lejes ud. Jeg er ikke super godt inde i de forskellige ordninger (fx kapitalafkast- og virksomhedsordningen), men forestiller mig, at ApS-strukturen gør, at man kan fratrække alle omkostninger til lejligheden med 100% - herunder de løbende afdrag. Det vil også være muligt at afbetale gælden yderligere, såfremt der er overskud i selskabet. Skatten kommer så, når lejligheden sælges, eller at der foretages udbytte eller løn i selskabet. 

Jeg er klar over, at det nærmere setup nok kræver revisor, men vil lige høre her først, for at vurdere om jeg er på rette spor eller er galt afmarcheret.

På forhånd 1000 tak for hjælpen…! :)

Lasse

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 18:22

Hej Lasse

Jeg vil ikke foregive at være klog på området, men chipper alligevel ind.

Som udgangspunkt kan du godt eje lejligheden gennem et selskab og leje den ud til din mor. Her skal du dog være obs på at mange ejerforeninger ikke tillader ejerskab gennem selskaber så det skal undersøges. 

Den største fordel ved selskabskonstruktionen er at du kan slippe for personlig hæftelse hvis du er heldig. Jeg skriver heldig fordi de fleste realkreditter kræver personlig hæftelse.

Jeg har ejendomme både i selskabs og privat regi og netop pga. den personlige hæftelse (som jeg ikke har problemer med) er jeg i færd med at omlægge så hele porteføljen kommer over i privat regi. Der er mindre administration ved at drive det i privat regi. Særligt når I planlægger at bebo ejendommen selv på et tidspunkt ville jeg helt klart køre det i privat regi så i undgår overvejelser omkring hovedaktionærbeskatning mv. når i selv flytter ind. 

Du kan også få fuldt fradrag for udgifter, hvis du kører ejendommen i virksomhedsskatteordningen.

Der er mange andre aspekter, men det var lige min umiddelbare betragtninger.

Bh

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 23:11

1000 tak for dit svar. Meget brugbart...!

Har du et excel-ark, link eller andet, hvor jeg kan se et eksempel på, hvordan man regner virksomhedsskatteordningen ud?

/Lasse

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 23:15

Og lige en ting mere: Måske du ved det.

Betyder det noget, at vi har haft lejet lejligheden ud via virksomhedsordningen? Jeg mener: Hvis vi en dag selv flytter ind og bor i lejligheden i fx 10 år og ønsker at sælge lejligheden, kan vi gå gøre det uden at skulle betale skat at gevinsten som alle andre. Dette forudsat, at reglerne er de sammen som i dag om 20 års tid :)

Tak for hjælpen.

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:17

lasseconsulting:
Jeg er ikke super godt inde i de forskellige ordninger (fx kapitalafkast- og virksomhedsordningen), men forestiller mig, at ApS-strukturen gør, at man kan fratrække alle omkostninger til lejligheden med 100% - herunder de løbende afdrag
du kan da aldrig trække afdrag fra - Renter men aldrig afdrag som jo er vekslen af gæld blot

VSO betyder i princip blot, at du ikke beskattes af penge du ikke hæver - med mere end aconto 22% - kapitalafkastordningen er nok mere dig - men det vil for næsten alle kræve revisor og kan næppe vises i en excel  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 18. May 15
Skrevet kl. 23:41

Hej John

Den med afdrag har du selvfølgelig ret i - mig der siger noget tåbeligt.

Tak for link - godt forklaret...! Og du har nok ret - vi får brug for en god revisor. Kender du en god en? ;-)

/Lasse

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23

lasseconsulting:

Hej John

Den med afdrag har du selvfølgelig ret i - mig der siger noget tåbeligt.

Tak for link - godt forklaret...! Og du har nok ret - vi får brug for en god revisor. Kender du en god en? ;-)

/Lasse

ja men ved han er optaget travl - test www.agera.dk og få 3 tilbud

vh John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)