Jeg har haft en meget seriøs overvejelse i et stykke tid, og jeg ved ikke om det er overhovedet er muligt at realisere denne overvejelse. Måske en klog person herinde kan rådgive mig lidt? Først og fremmest skal det siges, at jeg på ingen måde er en spekulant, en "get rich quick" type eller lign. Jeg tror på, at langsigtet ejerskab af gode virksomheder købt til gode priser vil akkumulere det bedste afkast på sigt uanset markedets kortsigtede humør, hvis volatilitet man bør bruge til sin fordel og ikke se som risiko. Jeg er således en meget langsigtet investor med fokus på selskabet bag aktien og ikke aktiemarkedet. Kort fortalt: Kan man starte et aktieselskab (A/S) og køre det som et investeringsfirma? Dvs lade andre købe sig ind (man udbyder flere aktier), hvorefter man forvalter disse, og personerne kan, hvis de vil, sælge dem igen, men jeg har "al magten", dvs det mig der bestemmer over kapitalen? Dvs at aktieselskabet først har én aktie, og den ejer jeg (den udgør hele egenkapitalen). Hvis nu nogen gerne vil have, at jeg forvalter deres penge fremfor de sædvanlige investeringsforeninger, så kan jeg fx udbydde en eller flere aktier til ham (en aktieemission), men jeg har stadig AL magten til at forvalte pengene, dvs man kan kalde min aktie en A aktie med stemmeret og alle andres aktier B aktier uden stemmeret. Hvis så nogen vil realisere deres andel i mit aktieselskab, så kan de sælge deres aktier i mit aktieselskab. Ideén med dette er, at omgå finanstilsynet, som jo gør det fuldstændig umuligt for andre end banker at drive kapitalfonde osv. Der er jo så uendeligt mange regulativer, krav om prospekter, advokater, revisorer osv. Ved godt at man ikke skal forvalte penge for venner og familie osv så venligst ingen "det farligt det du gør"-kommentarer. Nogen der kan gøre mig klogere på dette? |
om det ville være noget der kunne hævdes at være omgåelse af finanstilsynsregler må klogere hoveder svare på, jeg vil bare sige - Overvej om der er kunder til det.
Jeg personlig ville da ALDRIG købe aktier i et A/S - uden stemmeret og indflydelse og for den sags skyld med begrænset indsigt og sikkerhed for ÅOP mm - mod at selskabet frit kunne bruge alle penge på investeringer.
Det skulle være fordi det var en eller anden vandvittig kendt og sikker investeringsekspert og personligt kendskab og venskab mellem denne og migselv - og måske lyst til en slags millonærklub.
Jeg tror der er MEGET langt mellem den slags kunder uanset finanstilsynsregler
vh John Hannover