Jeg står foran muligheden for at købe mig ind i en virksomhed, som medarbejdende partner. Jeg er i tvivl om jeg skal gøre det som et personligt indskud, eller via et selskab. Jeg kan ikke rigtig finde noget om fordele og ulemper ved de to muligheder, eller om der er nogle skattetekniske implikationer. Pengene kommer fra en personlig opsparing. Mvh Henrik |
Er det et kapitalselskab du kankøbe dig ind i, så vil indbetaling med beskattede midler kunne ske som kapitaludvidelse - uanset det er fra personlige midler eller fra kapital du har som kapital i selskabet. Forskellen er naturligvis, af en vis skattemæssig betydning - Du kan også evt låne dit kapitalselskab penge personligt - og så lade selskabet købe anparter for de penge
Det er afgørende her, om det er et selskab du skal købe dig ind i eller en personlig virksomhed som et I/S - men i begge fald kan begge muligheder bruges
jeg ville gå til en advokat - både for at få råd om hvad der skattemæssigt er bedst, men også for at sikre, at der er en ordentlig ejeraftale lige fra start, for ellers kan sådanne projekter gå rygende galt http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html
vh John Hannover