Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opdatering af vedtægter & lån (IVS)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har for et par uger siden startet et IVS, og jeg har hertil et lidt spørgsmål, jeg håber, I kan hjælpe med.

1. Opdatering af vedtægter

Generelt når der skal opdateres vedtægter. Fx. i forbindelse med kapitalindskydelse, ændring af navn eller lignende. Hvordan gør dette sådan helt lav praktisk?

Da vi oprettede selvskabet, bliver disse vedtægter jo lavet, men når de skal opdateres, laver du så et helt nyt sæt, og overskriver de gamle helt? Retter man i de gamle? Eller skriver man blot opdateringerne i bunden, uden at rette resten af indholdet?

2. Lån til IVS

Vi overvejer at låne penge til selskabet, istedet for at kapitaludvide, da vi ret hurtigt ikke vil have kapital nok. Her til har jeg et bare spørgsmål: 

- Lad os sige man låner firmaet 10.000 kr. (til markedsrente) får lavet dokumenterne etc. Dette beløb overfører man så til sin erhvervskonto, debitere i firmaet og krediterer til kortfristet gæld. Vil det påvirke balancen, eller hvordan?

- Lad os så sige man køber vare for de 10.000 kr. (til varelager) vil de så blive registreret som egenkapital? Selvom man samtidig skylder 10.000 kr.?

Er der nogle ulemper ved at låne selskabet penge, istedet for at kapitaludvide?

På forhånd tak.

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

1

man afholder generalforsamling og vedtager ændringer og evt kapitalforhøjelse - og uploader generalforsamling OG de helt nyskrevne vedtægter til styrelsen + ændrer i stiftelseskapital mm + retter i egen ejerbog samt i det offentlige ejerregister med ny anparter og kapital

2

Det vil ikke i første omgang påvirke balancen og jo heller ikke kapitalen. Det vil jo være 10.000 kr kredit i kortfristet gæld og samme 10.000 kr debet i bank

Når I så evt bruger de 10.000 så vil det have betydning for så vil kapitalen jo gå ned, idet bank bliver 0 mens gæld stadigt står som 10.000 kr og alt andet lig vil egenkapitalen falde til - 10.000 hvis vi udgik fra 0 fra start 

Ulempe er det nævnte + hvis ikke man skal en lang omvej igen med GF og vedtægter mm og åbne for konvertible lån, så vil pengene være tabt uden fradrag ved lån, mens de ved kapitalindskud vil give fradrag for tab i aktier
Fordel vil være, at man kan trække lånet ud når man vil hvis bare der bliver overskud til det

Der skal som du er inde på et lille anfordringslånebrev til og en markeds rente - ofte 4-12% som selskabet har fradrag for og aktionæren beskattes af

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Mange tak for hurtigt svar.

1. Hvad skal hhv. generalforsamlingen indeholde hvis det er ifm. med kapitalforhøjelse? Og hvad mener du med at ændre i stiftelseskapitalen?

2. Jeg er ikke med ift. hvad du mener med "+ hvis ikke man skal en lang omvej igen med GF og vedtæger mm.. og åbne for konvertible lån" Hvad er konvertible lån, er det så man kan få fradrag, hvis man taber det lånte? Skal man forresten lave en generalforsamling, hvis man låner penge til selskabet?

Tak igen.

Vh.

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Et sidste andet spørgsmål. 

Hvis man låner selskabet 20.000 kr. til 10% i rente. Hvordan skal renten så betales? Blot når lånet tilbagebetales eller løbende? Altså 50.000 + 10% (om året?)

Har forresten købt din bog:-)

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bestemmer du - ville i alle fald gøre det årligt men det er aftalen der beslutter. Du kan også låne det 100.000 kr mod tilbagebetaling til overkurs ialt 110.000 kr og så er det samme sag med de 10.000 som er skattepligtig som renten, så jeg ville bare bruge rente og årligt for at få fradrag i firma samme år som rente indtægt personligt

Håber du får glæde af bogen :)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

1 EB vedtagelse om at udvide kapitalen med xx aktier til kurs xxx ialt kr . og så ny ændring jo af kapital i ejerbog og ejerregister med de nye anparter,,kurs og dermed ny anpartskapital (ikke stiftelses sorry)

2 konvertibelt bør du gå til revisor med faktisk. Det skal i vedtægter og der er ret skarpe regler. Ideen er, at långiver kan vælge frit at bede om kontanter retur eller aktier i stedet (og så udvidet kapital på det tidspunkt) derved kan der være fradrag for at som tab i aktieindkomst Der bør du efter min mening lige få hjælp af revisor, og om det betaler sig for lån på 10.000 er tvivlsomt

ALm lån kræver ikke generalforsamling eller noget registreret ud over du laver det lille lånebrev

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Bogen virker overskuelig og let at læse - så det er rigtigt fint.

Tak for dine svar.

Så har jeg blot et par sidste afklarende spørgsmål:

1. De nye vedtægter, man så uploader til erhvervsstyrelsen, er så HELT NYE, og overskriver de gamle vedtægter? Man skal ikke nævne de gamle anparter, værdier eller lignende i dem, men blot se det om en helt ny vedtægt med fx. 2 anparter af 10.000 kr. hver istedet for 2 anparter af 1 kr. hver?

2. Lad os sige man bruger de 10.000 kr., som man har lånt til køb af vare, der skal bruges til vidersalg. Disse bliver vel en del af egen kapitalen, der så er 10.000 kr. ? (varelagerets værdi) + selskabskapitalen? Når der er tale om et IVS, er det så ligegyldigt om man (teoretisk set), låner 75.000 kr. til selskabet?

Tak.

God aften.

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

1 ja nye vedtægter og en generalforsamling der jo er den som forklarer at man går fra gamle kapital til nye samtidigt

2 ja hvis du køber varer så går de ind som samme værdi - det er kun hvis du tager løn eller spiser frokost for alle pengene (eller køber noget der forbruges i firmaet :) ) det nedsætter egenkapital. Varer har ikke betydning

Ja ligemeget - du kan låne det de penge der passer dig - bare aldrig den anden vej, låne penge af selskabet 

Der er også noget om at skyde penge ind i IVS i bogen - lidt side 19 tror jeg det er

Det med varelager som værdi virker du at ha check på - ellers er der Introduktion til Regnskab som kan bruges hvis I er novicer i regnskab, men det kan sagtens være du er fint med

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for dine svar - det har været en stor hjælp.

Så vi gør følgende ved kapitalforhøjelsen: nye vedtægter, generalforsamling og ændre i ejerbogen.

Ved lån laves et gældsbrev med markedsrente. Renten kan afregnes eksempelvis ved tilbagebetaling:-)

Vh.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)