Hej Amino, mit navn er Magnus, jeg er lige startet i 1.g, og jeg har længe gået med en drøm om, at starte min egen tøj webshop. Jeg har været igang med, at lave nogle forskellige designs, som jeg vil proppe på nogle t-shirts, hoodies og sweatshirts, men hver gang jeg har skrevet med en leverandør, har de enten været rigtig svære, at arbejde med, eller ikke ville arbejde med mig (grundet lav kapital). Mit mål med mærket er, at lave high-end street tøj (inspiration fra mærker som, Odd future, Bape og Supreme). Mit spørgsmål til jer er så, om i har nogle tips til, hvordan man kommer rigtig igang, med ikke så meget kapital? |
Hej Magnus
Det er klart, at mange leverandørere hellere vil have større ordre, hvorfor de nægter samarbejde med dig.
Så hvis du vil starte dit eget mærke uden megen kapital, så er der ikke andet for end du finder en leverandør, der er villig til at samarbejde. Det dyreste ved en produktion er typisk starten - altså at sætte op. Derefter er det bare knap på maskinen, hvis der skal trykkes hhv. 100, 1.000 eller 100.000 trøjer - hvorfor de ønsker større ordre.
Vil du låne penge? Vil du hente penge andenstedes? Har du prøvet at snakke med en leverandør, om du muligvis kan betale senere - når trøjerne er solgt, altså. Hvor mange leverandører har du henvendt dig til - og forsøgt charmet dig ind på?
Mine tips vil derfor nok være, at du skal prøve at finde ud af, hvilke muligheder du har. Låne? Hente penge? Forhandle? Søge videre efter andre leverandører. Jeg så engang et indslag med en 13 årig iværksætter, der har startet sit eget tøjfirma for 10.000,-, han fik fra sin bedstefar. Det kan sagtens lade sig gøre. Mere hårdt, bedre, og hurtigere arbejde - så er du der! :-)